Triumph Spitfire in dubbel perspectief

Stuur rechts of links?

Rechts rijden is links sturen. Dat zijn we gewend. De weghelft van de tegenliggers is dan goed te overzien, wat van inhalen geen kamikaze maakt. In een lage klassieke Triumph Spitfire uit Engeland met het stuur rechts wil je heel graag aan de andere kant zitten. Het leuke is: dat kan. Ombouw is mogelijk.

We stappen om te beginnen in de links gestuurde Spitfire. Bij het omdraaien van de contactsleutel komt de vierpitter met hulp van de choke langzaam tot leven. Even warmlopen en deze klassieke roadster is er helemaal klaar voor. Althans, dat lijkt zo. De versnellingsbak wil niet in zijn een. Het blijkt nodig om een paar keer te pompen met het koppelingspedaal. Het sturen en de bediening van de koppeling vergt niet bijzonder veel kracht. Maar dan komt het moment van schakelen. De bediening van de versnellingsbak luistert behoorlijk nauw. Bij het terugschakelen is bovendien een dosis tussengas nodig, omdat de bak anders weigert om een verzet lager te gaan. Op de wegligging valt ondertussen niets aan te merken.

Verkeerde kant
Na een uur sturen is het de beurt aan de rode Spitfire. Routineus stappen we in, prompt aan de verkeerde kant. Het zal niet de laatste keer zijn deze dag. Zo sterk als dat patroon erin zit geslepen, zo eenvoudig is het om met de linkerhand te schakelen. Er ontstaat nooit de behoefte om met de rechterhand in de lucht te roeren. De linkerhand is weliswaar minder geoefend in het bedienen van de versnellingsbak, maar na een uur rijden weet je niet beter.
Het rijden in de rechts gestuurde Spitfire is een heel bijzondere beleving. Je hebt vanuit de rechterstoel een heel andere kijk op de omgeving. Zo zijn de berm of de vangrails akelig dichtbij. Dat maakt het wel weer makkelijker om rechterbochten in te schatten. Vooral in een open auto als de Spitfire is de denkbeeldige apex bijna aan te raken. De grootste verschillen zitten op rechte stukken weg met tegenliggers. Het zicht op tegemoetkomend verkeer is heel beperkt. Inhaalacties moeten goed overwogen worden. De auto moet een heel stuk naar links om om een voorligger heen te kunnen kijken. De kans op een frontale botsing is denkbeeldig. Om die reden is het in sommige landen verboden om het stuur aan de verkeerde kant te hebben. In Australië bijvoorbeeld mogen alleen voertuigen van 30 jaar of ouder een afwijkende stuurpositie hebben. Nieuwe voertuigen die alleen links gestuurd geproduceerd worden, moeten tegen vaak hoge kosten omgebouwd worden.

Voordeel
In Nederland maakt het de wetgever niets uit waar het stuur zit. Daardoor hebben we maar mooi toegang tot auto’s die alleen maar of overwegend gebouwd zijn met het stuur aan de rechterkant. Het kan zelfs gunstig uitpakken om een rechts gestuurde – ook wel right hand drive (RHD) genoemd – auto te kopen. Rechts gestuurde Engelse klassiekers zijn gemiddeld twintig procent goedkoper dan links gestuurde – ofwel left hand drive (LHD) – versies. Het prijsverschil is doorgaans gelijk aan de kosten voor de ombouw. Ombouw is eigenlijk aan de orde voor wie met zijn klassieker wel eens stevig wil sturen en daarbij veilig wil kunnen inhalen. Voor wie dat wilde niet zo hoeft, die kan zich geld besparen. Bovendien waarderen sommige liefhebbers het authentieke karakter dat een RHD-auto heeft. Dan wint emotie het van een praktische kijk op de wereld, of beter op de weg.






Tags: Triumph, Triumph Spitfire

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) – dé club voor liefhebbers van nieuwe auto’s, klassiekers, oldtimers, youngtimers, autonieuws, rijden en reizen – biedt zijn leden ook verzekeringen, pechhulp, rijvaardigheidtrainingen en auto advies. Lid worden?



Reageren

 
 

Pechhulp

KNAC Pechhulp

KNAC Pechhulp

  • Hulp langs de weg
  • Vervangend vervoer
  • Transport van de auto


KNAC Mastercard Gold

De KNAC Mastercard Gold

De KNAC Mastercard Gold

  • Makkelijk betalen bij tolpoortjes
  • Aankopen 180 dagen verzekerd
  • Voor slechts 20 euro p/j


KNAC Lidmaatschappen

KNAC lidmaatschappen

Diverse lidmaatschappen:

  • (Inter)nationaal Service Pakket
  • Classic Car Pakket
  • En vele andere...
Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club