Transparante mobiliteit



Sinds 1 januari is autorijdend Nederland verlost van de marktverstorende fiscale bijtelling. Gelukkig maar. Jarenlang is geprobeerd het autopark langs fiscale weg te vergroenen, uitgaande van verouderde emissietesten. Die bijtellingvoordelen hebben de overheid honderden miljoenen aan inkomsten gekost. Vanaf nu kan de consument echter weer een auto op grond van productkwaliteiten en persoonlijke voorkeur kiezen. Daarmee is de fiscaliteit voor onze automobiliteit echter nog niet op orde. Zo is een volledige afschaffing van de BPM niet waarschijnlijk. Maar deze unieke Nederlandse belasting zal zich vanaf 2019 in elk geval wel baseren op de meer realistische emissietest Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP).

De automobiliteit verandert de komende jaren echter snel en ingrijpend, waarvoor eigenlijk een nieuw belastingregime wenselijk is. Wanneer deeltijdgebruik van auto’s werkelijk zo’n vlucht neemt als verwacht, rijst de vraag wie voor het gebruik van de auto gaat betalen: de eigenaar of de tijdelijke bestuurder. Een duidelijke vorm van kilometerbeprijzing in plaats van een houderschapsbelasting is daarvoor een reeds gesuggereerd instrument, dat natuurlijk wel om nadere serieuze uitwerking vraagt. Zeker ook in relatie tot systemen die ons omringende landen al kennen of gaan toepassen. Zwitserland en Oostenrijk hebben hun tolvignetten, Frankrijk, Italië en Spanje laten onderweg tol per afgelegd traject betalen, terwijl Duitsland en België met tolvignetten willen gaan werken. En dan zijn er nog lokale milieuvignetten in Duitse en Engelse steden. Dat is onoverzichtelijk en verwarrend en vraagt om toepassing van een uniforme Europese regelgeving. Elektrisch rijden op met zonnepanelen opgewekte, duurzame stroom of bufferopslag daarvan in accu’s van stilstaande EV’s lijkt het ideale scenario. Dat zou je moeten belonen. In ons land wordt thuis opgewekte en aan het net teruggevoerde stroom echter belast. De milieubewuste automobilist moet vervolgens nogmaals betalen wanneer hij of zij een elektrische auto oplaadt met door de energieleverancier geleverde stroom! Die situatie vraagt om herziening, want het huidige systeem vormt nou niet direct een aanmoediging voor milieubewuste burgers om hun automobiliteit te verduurzamen.
Gezien voornoemde opmerkingen is de KNAC groot voorstander van een transparant en op lange termijn ook robuust belastingsysteem voor automobiliteit.

Carl Höhner
Waarnemend voorzitter

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) – dé club voor liefhebbers van nieuwe auto’s, klassiekers, oldtimers, youngtimers, autonieuws, rijden en reizen – biedt zijn leden ook verzekeringen, pechhulp, youngtimer verzekering, oldtimer verzekering en auto advies. Lid worden?




 
 

 

Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club