Auto’s soms fors duurder door nieuwe emissietest

19 januari 2018

De nieuwe emissietest voor auto’s, WLTP (World harmonized Light vehicles Test Procedure) genaamd, leidt bij sommige auto’s al dit jaar tot – af en toe fors – hogere prijzen. Door de nieuwe, realistischere meetmethode wordt namelijk een hogere CO2-uitstoot gemeten en stijgt dus de BPM op de auto omdat die aan de hand van de CO2-uitstoot wordt vastgesteld.

Officieel is de WLTP pas per 1 januari 2019 verplicht voor alle nieuwe en bestaande auto’s die in Europa worden verkocht. De WLTP-emissietest duurt langer en vindt ook plaats met hogere snelheden en daardoor stijgt het verbruik en de daarvan afhankelijke CO2-uitstoot in vergelijking met de voorheen gebruikte NEDC-test.

Momenteel is er een overgangsfase, want sommige in 2017 nieuw geïntroduceerde of vernieuwde auto’s zijn reeds uitsluitend volgens WLTP getest. Tot eind van dit jaar mogen deze waarden uit de test worden teruggerekend naar NEDC-waarden (ook wel NEDC 2.0 genoemd), maar de CO2-uitstoot is daardoor wel hoger dan voorheen, soms zelfs aanzienlijk hoger. Dat kan in sommige gevallen tot een duizenden euro’s hogere aanschafprijs leiden. Gemiddelde genomen stijgt de CO2-uitstoot na het omrekenen van WLTP naar NEDC 2.0 met circa zes procent als je het vergelijkt met de voorheen toegepaste NEDC-meting, zo melden sommige instanties.

Praktijkverbruik blijft gelijk

Er zijn nog niet veel nieuwe auto’s verschenen waarbij er goed vergelijkingsmateriaal is met het voorgaande model, waardoor het effect van WLTP niet eenduidig is vast te stellen. Maar onderstaand voorbeeld laat wel zien dat het verbruik en de CO2-uitstoot door de nieuwe meting – overigens geheel volgens verwachting – omhoog gaat. Het werkelijke praktijkverbruik zal niet stijgen, willen we daar ten overvloede bij vermelden, want de bestuurder gaat immers niet anders rijden door de WLTP-test.

Begin dit jaar presenteerde BMW een vernieuwde 2 Serie Active Tourer en daarvan hebben we de 218i Active Tourer vergeleken met zijn voorganger. De 1,5 liter driecilinder benzinemotor van de 218i werd 4 pk sterker (nu 140 in plaats van 136 pk) maar behield zijn trekkracht van 220 Nm. De acceleratie van 0 naar 100 km/h duurt nog altijd 9,3 seconden, maar de topsnelheid van de vernieuwde 218i bedraagt 205 in plaats van 200 km/h. Dat zijn allemaal te verwaarlozen verschillen in kracht en prestaties.

Grotere verschillen zien we wel bij het verbruik en de CO2-uitstoot. De ‘oude’ 218i Active Tourer had volgens de NEDC-meetmethode een gemiddeld verbruik van 4,9 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 115 g/km. De nieuwe 218i Active Tourer heeft na meting volgens de WLTP-meetmethode en de terugrekening naar de NEDC (dat is immers de grondslag voor de berekening van BPM) een verbruik van 5,8 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 132 g/km, 17 gram meer dan zijn voorganger. 

Verlaging BPM-tarieven

Volgens de nieuwe BPM-tabel voor 2018 zou de nieuwe 218i Active Tourer daarmee 17 x 139 euro duurder worden dan hij was, een prijsstijging van 2.363 euro. Nu zijn de prijzen van de nieuwe 218i Active Tourer, die pas in maart op de markt komt, nog helemaal niet bekend en BMW zal zeker pogen om de prijsstijging binnen de perken te houden, of dit te compenseren met extra uitrusting. Maar als de overheid voor 2019 de BPM-tarieven niet verlaagt, moeten we in ons land toch rekening houden met substantieel hogere autoprijzen. De RAI onderhandelt de komende tijd met het ministerie van Financiën over verlaging van de BPM-tarieven om prijsverhogingen door de nieuwe WLTP-meting te vermijden.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u