Kleurrijk koninklijk

De durf om achter het stuur te kruipen – om deel te nemen aan races en het protocol te laten voor wat het is – die durf is al decennia aanwezig in ons Koninklijk Huis. Met name Prins Bernhard, de laatste beschermheer van de KNAC, was een zeer actief liefhebber, die snelle exotische auto’s beslist niet schuwde.

68 jaar was Prins Bernhard lid van de KNAC, waarvan 67 jaar als beschermheer – tot aan zijn overlijden op 1 december 2004. Hij staat daarmee te boek als het autoliefhebbend boegbeeld van het Koninklijk Huis en gaf het ‘Koninklijke’ in de KNAC daarmee een bijzondere glans. Maar het is vooral zijn flair en zijn durf die tot de verbeelding spraken; dat de Prins al in de jaren dertig opviel door te rijden met sportieve iconen uit die tijd. Met een Ford V8 two-seater kwam hij in 1935 in ons land. Hij had in die jaren ook een van de veertig exclusieve Alfa Romeo’s 8C 2900.

Exotisch moest het zijn, exotisch zou het worden. Koningin Wilhelmina bestelde voor het huwelijk van Bernhard en Juliana in 1937 bij de toenmalige Maybach-importeur Auto Palace in Den Haag een Maybach Zeppelin. Voor toen een auto voor de upper class, die werd aangedreven door een twaalfcilindermotor met 200 pk. De Koningin liet bij carrosseriebedrijf Erdman & Rossi in Berlijn op basis van de Zeppelin een unieke vierpersoonscabriolet bouwen. Een gewaagde auto dus, die echter niet meer bestaat. Hij raakte begin jaren vijftig betrokken bij een ongeval en is toen total loss verklaard. De Maybach illustreert de durf om het anders te doen, om zelf de hand te hebben in de ontwerpen.

Voor de KNAC heeft vooral Prins Bernhard veel betekend. De belangstelling en de betrokkenheid waren groot. Dat begon al op een KNAC-congres over wegverkeer in 1937 waaraan Bernhard zelf deelnam en waar hij het beschermheerschap bekendmaakte. Een hoogtepunt in de band met Prins Bernhard en het Koninklijk Huis was volgens het bestuur 1998: ‘Een hartelijke ontvangst van het bestuur op Paleis Soestdijk ter gelegenheid van het honderdjarige bestaan van de KNAC was een hoogtepunt. Toen mochten wij opnieuw vaststellen dat Prins Bernhard een groot autoliefhebber was, zeer deskundig op het gebied van auto’s en mobiliteit en buitengewoon betrokken bij onze vereniging’, schreef voorzitter drs. P.H. Schoute destijds in zijn in memoriam in de uitgave van KNAC Magazine de Auto van eind 2004.