Discussie over snelheidslimiet Duitsland laait weer op

27 januari 2019

Om de paar jaar wordt de snelheidslimiet in Duitsland – of beter het gebrek daaraan – weer even een discussiepunt. Zo ook nu, want de mogelijke invoering van een snelheidslimiet wordt dit keer ook aangegrepen om de CO2-uitstoot te verlagen en klimaatdoelen te halen.

Duitsland is één van de weinige landen ter wereld waar je nog zo hard kunt rijden als je wilt. Allang niet meer op alle snelwegen, want op het overgrote deel van de autobahnen geldt een snelheidsbeperking. In de meeste gevallen omdat het er zo druk is dat een snelheidslimiet de veiligheid vergroot. Maar er zijn nog genoeg plaatsen waar het niet zo druk is en vaak mag je daar dan zo hard rijden als je wilt.

Toch lijkt het einde in zicht, want een regeringscommissie in Duitsland heeft voorgesteld om een snelheidslimiet in te voeren om de invloed van het autoverkeer op de CO2-uitstoot te verminderen. Het zou dan om een landelijke limiteert van 130 km/h gaan.

Snelwegen zijn het veiligst

Uiteraard lokt dit in Duitsland heftige reacties uit, want met name veel Duitse auto’s worden juist gebouwd om hoge snelheden te (kunnen) rijden. En als die limiet van 130 km/h er ooit zou komen, is de volgende vraag misschien wel of het vermogen van auto’s beperkt moet worden omdat je er toch nergens gebruik van mag maken.

Intussen pogen de tegenstanders van een snelheidslimiet de argumenten van de voorstanders te ontzenuwen. Het argument van de grotere verkeersveiligheid bestrijden ze bijvoorbeeld met de stelling dat snelwegen de veiligste wegen zijn en slechts 1 op de 8 verkeersdoden op de snelweg valt. Van de 409 mensen die in 2017 Duitsland omkwamen bij een ongeval op de snelweg, waren er 181 betrokken bij een ongeval waarbij de snelheidslimiet werd overschreden. Anderzijds laat een wat ouder onderzoek zien dat na invoering van een snelheidslimiet op een wegvak, het aantal verkeersdoden daar duidelijk verminderde.

CO2-uitstoot

Dan de effecten op de CO2-uitstoot. Het totale autoverkeer in Duitsland zorgt voor een CO2-uitstoot van 115 miljoen ton en dat is zes procent meer dan in 2010 het geval was. Dat is volledig te wijten aan het toegenomen autoverkeer en de sterkere motoren. Een wat oudere studie van het ‘Umweltbundesamt’ laat zien dat de invoering van een snelheidslimiet van 120 km/h de CO2-uitstoot van personenauto’s op snelwegen met negen procent zou kunnen verminderen. Maar in het totale verkeer (alle wegen) is de vermindering slechts twee procent en de ADAC tekent daarbij aan dat het personenautoverkeer verantwoordelijk is voor 13 procent van alle CO2-uitstoot waardoor het totale effect slechts 0,264 procent op de totale CO2-uitstoot van Duitsland zou zijn.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u