Hogere autoprijzen en minder keuze door WLTP

23 juli 2018

De overschakeling op de nieuwe WLTP emissiemeting zal vanaf september voor hogere prijzen gaan zorgen. In de nieuwe test hebben veel auto’s een hogere CO2-uitstoot en dus de stijgt de BPM omdat die daarop is gebaseerd, waardoor veel modellen duurder worden.

Een ander effect van de nieuwe WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) is dat er tijdelijk of definitief versies worden geschrapt uit het aanbod. Per 1 september moet een nieuwe geregistreerde auto aan de WLTP eisen voldoen, maar motorversies die niet erg populair zijn of die met de nieuwe meetmethode veel minder interessant worden, zijn bij veel merken vast uit het gamma geschrapt. WLTP is een meer realistische wijze van het meten van uitlaatgasemissies dan de NEDC-norm, waarop terecht al veel jaren kritiek is.

Per 1 januari 2019 mag alleen nog maar met de nieuwe WLTP-norm worden gewerkt, dus dat kan betekenen dat de autokoper de komende maanden nog goedkoper kan slagen bij een model dat nog niet volgens de nieuwe meetmethode wordt aangeboden. Deze auto’s mogen officieel tot 1 september 2019 worden verkocht indien ze voor 1 juni 2018 zijn gebouwd.

Sommige auto’s worden flink duurder door de WLTP-norm. Een Opel Karl ging met circa 2.000 euro in prijs omhoog, een Ford Fiesta zo’n 1.700 euro. Een Mercedes-Benz GLC steeg bijna 7.000 euro in prijs.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u