‘Laadpaalklevers’ zouden een boete moeten krijgen

1 december 2018

Berijders van een elektrische auto die een oplaadplek bezet houden als hun auto reeds is opgeladen, zogenaamde ‘laadpaalklevers’, zouden een boete moeten krijgen. De Vereniging Elektrische Rijders en enkele grote energiebedrijven pleiten daarvoor.

De laadpaalklever blijkt voor veel elektrische rijders een grote ergernis. “Mensen maken van een laadplek een parkeerplek terwijl de auto allang is opgeladen”, zei voorzitter Koos Burgman van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) tegen de NOS. “Heel vervelend als je auto bijna leeg is zonder alternatief in de buurt. En met de groei van het aantal elektrische auto’s neemt de druk op laadpalen alleen maar toe.” Het aantal elektrische auto’s neemt de laatste twee jaar wat sneller toe. Als je de plug-in hybride auto’s erbij optelt, kom je op ruim 134.000 auto’s, Bijna 100.00 exemplaren zijn daarvan plug-in hybrides die in de praktijk weinig en kort worden opgeladen.

Kleine boete werkt al

Pitpoint, een bedrijf in schone brandstoffen, keek samen met de TU Delft en Hogeschool van Amsterdam naar een mogelijke oplossing en wil laadpaalklevers extra laten betalen voor de uren dat ze met hun opgeladen auto een laadpaal bezet houden. “80 procent van de laadpaalklevers blijkt gevoelig voor een boetetarief, ook als dat per uur maar kleine bedrage zijn,” zegt Bas Gerzon van PitPoint.

Energiebedrijf Nuon/Vattenfall heeft als een van de weinige aanbieders regionaal een boetetarief ingevoerd tussen 07.00 en 19.00 uur. Het wordt een minimale afnameverplichting genoemd. “Wij stelden vast dat slechts 20 procent van de tijd dat een laadpaal is bezet ook daadwerkelijk wordt opgeladen”, vertelde Anouk IJfs van Nuon aan de NOS. “Bij een proef in Amsterdam hebben we een extra tarief ingevoerd voor als een opgeladen auto nog aan de laadpaal staat. Dat bleek een succes. Er wordt nu bijna twee keer zoveel opgeladen aan een paal die bezet is. En doordat mensen hun auto verplaatsen, is de beschikbaarheid van laadpalen met 27 procent toegenomen. In Noord-Brabant en Limburg moet de e-rijder die zijn auto nu opgeladen laat staan, gewoon 18 cent exclusief btw betalen per uur.”

Extra betalen werkt niet

Maarten Hachmang van laadpastop10.nl gelooft niet in het extra tarief. “Mensen parkeren hun auto vaak met een reden: ze zijn bijvoorbeeld uit of gaan naar een restaurant, film, of theater. Dan ga je niet tussentijds je auto verplaatsen. Daarnaast zijn het nog vooral zakelijke rijders die elektrisch rijden en die boeit het simpelweg niet als ze desnoods een euro per uur extra moeten betalen voor hun parkeerplek.”

Bovendien is er volgens Hachmang een felle concurrentiestrijd gaande tussen de uitgevers van laadpassen. “In de jacht op klanten is het niet aantrekkelijk als je met een boetetarief werkt. Steeds meer laadpasbedrijven hebben een zogenaamd all-in-abonnement: één bedrag per maand waar alles in zit. Eventuele extra tarieven worden onzichtbaar doorberekend. Dus er is dan geen prikkel voor de elektrische rijder.”

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u