Maastricht wil ‘Duitse’ milieuzone in 2019

14 maart 2018

De gemeenteraad in Maastricht wil vanaf 2019 een milieuzone in de stad. Dat zou een zone naar Duits voorbeeld moeten worden met een milieuvignet.

Drie andere steden in Nederland controleren de toegang tot de milieuzone met camera’s en kentekenherkenning, maar daar ziet het college van Burgemeester en Wethouders in Maastricht niets in. Vanwege de vele Belgische en Duitse automobilisten in de stad vindt het college dat een onwerkbaar systeem. Maastricht gaat de komende maanden de plannen voor de milieuzone verder uitwerken en na de zomer valt dan een definitieve beslissing, zo meldt 1Limburg. Maastricht kiest voor het milieuvignet naar Duits voorbeeld omdat veel Limburgers al een Duits milieuvignet op hun auto hebben. Overigens is het nog niet zeker of er na de gemeenteraadsverkiezingen nog een meerderheid in de Maastrichtse raad is voor de milieuzone.

Lappendeken wordt steeds groter

Als de plannen doorgaan dan worden dieselpersonenauto’s ouder dan bouwjaar 2006 en benzineauto’s ouder dan 1990 Maastricht niet meer in. Bovendien wil de gemeenteraad ook vervuilende brommers en motoren gaan weren. De stad ziet overigens wel over het hoofd dat het Duitse systeem voor een milieuvignet niet kijkt naar het bouwjaar van de auto, maar naar de emissienorm waaraan een auto voldoet. Het is met het Duitse vignettensysteem dus mogelijk dat een oudere auto wel degelijk aan een nieuwere norm voldoet en dus toch de zone in mag.

De KNAC betreurt dat er weer een initiatief voor een milieuzone is genomen met weer andere regels. “Het wordt hoog tijd dat de nationale politiek de regie in handen neemt, want de lappendeken van verschillende milieuzones wordt steeds groter en de automobilist ziet nu door de bomen het bos al niet meer.”

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u