Milieuzone

In steeds meer steden in binnen- en buitenland worden milieuzones ingevoerd om oudere auto’s te weren. De KNAC is tegen de invoering van zulke zones omdat het effect in het gunstigste geval zeer gering is en niet opweegt tegen de financiële investeringen en de hinder voor bewoners van zulke binnensteden.

Inmiddels is een lappendeken van milieuzones ontstaan met in ieder land en soms ook in elke stad weer andere regels. Duitsland werkt met milieustickers, België controleert kentekens en in sommige Nederlandse steden wordt een auto op basis van bouwjaar geweerd, ook al voldoet deze aan recentere emissie-eisen.

KNAC is tegenstander

De KNAC is tegen de invoering van milieuzones en directeur Peter Staal legt graag uit waarom: “Iedereen is natuurlijk vóór schone lucht. De KNAC is echter om meerdere redenen tegen milieuzones. Allereerst omdat deze maatregel niet werkt. Onderzoek van de ADAC heeft dat bewezen. Milieuzones kosten ook nog eens veel geld. Alleen de Utrechtse milieuzone kost tot nu toe 10 miljoen euro terwijl een daling van de vervuiling niet goed te meten is. Dit geld had beter besteed kunnen worden aan bijvoorbeeld schone streekvervoerbussen in plaats van een symboolmaatregel als de milieuzone. Dat het hier om een symboolmaatregel gaat blijkt wel uit de milieuzone Rotterdam: daar mag je met een Golf 1 de stad niet meer in, maar wel met een cruiseschip dat even veel vervuilt als 80.000 auto’s! Daarnaast hebben de automobilisten die de stad niet meer in mogen gewoon wegenbelasting betaald en hebben de auto’s keurig een typegoedkeuring gehad. De maatregel is dan ook discriminerend en overbodig.
De KNAC vindt bovendien dat het een rommeltje wordt van allerlei verschillende milieuzones. Verschillende steden hebben hun eigen beleid en aangezien ieder geacht wordt het recht te kennen, moet je maar weten wat waar van toepassing is. Deze lappendeken is ongewenst. Steden zoals Den Haag en Eindhoven hebben niet voor niets een milieuzone afgewezen. De voorkeur van de KNAC gaat uit naar totale afschaffing, maar als het dan toch moet dan maar een landelijke regeling (ofschoon dit de deur wagenwijd open zet voor meer zones). Een Europese regeling lijkt me in de praktijk niet haalbaar en we moeten goed beseffen wat de economische schade van milieuzones is, terwijl de lucht in veertig jaar niet zo schoon is geweest.

Milieuzones in binnen- en buitenland

Utrecht

  • Verboden voor dieselauto’s gebouwd voor 1 januari 2001
  • Gemeente onderzoekt verbod op niet-elektrische brom- en snorfietsen vanaf 2020

Rotterdam

  • Verboden voor dieselauto’s gebouwd voor 1 januari 2001
  • Oorspronkelijk verboden voor benzineauto’s gebouwd voor 1 juli 1992, maar eigenaren van personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden, mogen volgens een recente uitspraak van de rechter (14-06-2017) toch weer in de Milieuzone Rotterdam rijden.

Amsterdam

  • Geen nieuwe parkeervergunning meer voor oudere auto’s
  • Vanaf 2018 verboden voor brom- en snorfietsen ouder dan 2011

Antwerpen

  • Dieselauto’s – Sinds 1 februari verboden voor dieselauto’s die niet voldoen aan Euro 4 emissienorm of aan Euro 3 met roetfilter. Oudere diesels kunnen de stad alleen in tegen betaling vooraf.
  • Benzineauto’s – Sinds 1 februari verboden voor benzineauto’s ouder dan Euro 1 (verplicht per 1 januari 1992). Oudere benzineauto’s kunnen de stad alleen in tegen betaling vooraf.
  • Auto’s die ouder zijn dan 40 jaar mogen tegen betaling vooraf de milieuzone in. Check via deze link of uw auto de milieuzone in mag. 

Frankrijk

Wie vanaf 1 juli een stad in Frankrijk in wil rijden met de auto of motor, doet er verstandig aan het Crit’Air milieuvignet aan te schaffen. Het vignet is al verplicht voor de binnenstad van Parijs en Lyon, maar zal in september ook gaan gelden voor Montpellier, Bordeaux en Lille. Vrijwel zeker volgen er snel daarna nog meer steden.

Frankrijk wil met het vignet vervuilende auto’s en motorfietsen weren uit de binnensteden. Het Crit’Air milieuvignet is er in zeven kleuren, van lichtblauw voor de schoonste voertuigen (volledig elektrisch en op waterstof) tot grijs voor auto’s met dieselmotor van voor 2000.

In Parijs zijn de regels het meest uitgebreid. Auto’s gebouwd voor 1 januari 1997 en motoren van voor 1 juni 2000 mogen op werkdagen tussen 8:00 en 20:00 uur niet in het gebied binnen de Boulevard Périphérique komen. Alleen voor auto’s ouder dan 30 jaar op een Frans kenteken kan een uitzondering gelden.
Om de zone in te mogen rijden is dus een sticker nodig. De prijs daarvan is € 4,80 inclusief verzendkosten. Ga naar certificat-air.gouv.fr en kies indien gewenst rechtsboven voor de Engelse taal. De levertijd van de sticker is 4 tot 6 weken. Alleen te betalen met creditcard.
In Lyon en Grenoble geldt de zone alleen bij een piek in de luchtvervuiling. In Lille alleen als er sprake is bij aanhoudende luchtvervuiling.
Meer informatie vindt u op: www.crit-air.fr/nl/  De informatie over milieuzones in Frankrijk is aan verandering onderhevig.

Duitsland

In Duitsland zijn de afgelopen jaren in tal van steden, zoals Bremen, Dortmund, München en Keulen ‘Umweltzones’ ingesteld. Je mag zo’n zone alleen in als je auto aan de milieueisen voldoet. Dat zijn dan diesels die voldoen aan de Euro 4-norm en benzineauto’s die voldoen aan de Euro 2-norm. Een sticker op je voorruit – rood, geel of groen van kleur met respectievelijk het cijfer 2, 3 of 4 – laat zien hoe schoon je auto is. In de meeste steden mag je alleen de milieuzone in met een groene sticker. Meer informatie over de milieusticker en de mogelijkheid om er een te bestellen vindt u hier.

Spanje

In en om Barcelona mag je vanaf 1 januari 2019 niet meer rijden met een oudere auto. In de stad zelf en 39 omliggende deelgemeentes geldt op weekdagen een milieuzone voor personenauto’s van voor januari 1997 en bestelauto’s van voor oktober 1994. Barcelona maakt geen verschil tussen benzineauto’s en diesels. Vanaf december 2017 zullen de genoemde categorieën auto’s al worden geweerd op dagen dat de luchtkwaliteit in de stad slecht is. 

Op de website van de ANWB is een uitgebreider overzicht van milieuzones te vinden: www.anwb.nl/milieuzone

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) – dé club voor liefhebbers van nieuwe auto’s, klassiekers, oldtimers, youngtimers, autonieuws, rijden en reizen – biedt zijn leden ook verzekeringen, pechhulp, youngtimer verzekering, oldtimer verzekering en auto advies. Lid worden?




Column
Carl Höhner - Waarnemend voorzitter

Zoveel mensen, zoveel wensen

Het ledenonderzoek dat wij onlangs lieten uitvoeren heeft een schat aan informatie opgeleverd! Honderden van u namen de [...]

Toon alle KNAC columns
Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club