Nog geen APK-vrijstelling voor auto’s ouder dan 50 jaar

13 juni 2018

De aangekondigde vrijstelling voor voertuigen ouder dan 50 jaar (DET) gaat nog niet in. U moet uw voertuig met een bouwjaar vanaf 1960 blijven keuren totdat de vrijstelling ingaat. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer de vrijstelling ingaat omdat het wetsvoorstel nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd.

De volgende zaken zijn per 20 mei wel gewijzigd met betrekking tot de APK-keuring:

 1. Overmatige lekkage en de werking van controlesystemen

Er zal gecontroleerd gaan worden op overmatige lekkage van vloeistoffen (uitgezonderd water) en de werking van controlesystemen voor airbags, gordelspanners, bandenspanning (TPMS), elektronische stuurbekrachtiging en –remsystemen en stabiliteit- en antiblokkeersystemen. Bij auto’s met een kentekendatum vanaf 2018 betekent dit dat het voertuig wordt afgekeurd als bijvoorbeeld een controlelampje voor de airbag blijft branden, wat tot extra kosten kan leiden. Bij auto’s met een kentekendatum tot en met 31 december 2017 resulteert dit in een reparatieadviespunt. Dat betekent dat de auto wel goedgekeurd wordt, maar dat er een aantekening op het APK rapport komt.

2. Roetfilter

Eén wijziging vraagt de uitdrukkelijke aandacht van dieselrijders. In de APK wordt straks gecontroleerd op de aanwezigheid van een roetfilter. Dieselauto’s worden door fabrikanten van een roetfilter voorzien om aan de Europese emissie-eisen te voldoen, maar deze worden regelmatig verwijderd of buiten werking gesteld. Dit wordt soms gedaan bij chip-tuning of om onderhoudskosten uit te sparen. Het roetfilter is sinds 2011 verplicht op nieuwe dieselauto’s. Auto’s van vóór 2011 kunnen ook een roetfilter hebben. Op zich mag deze wel verwijderd worden zonder dat dit gevolgen heeft voor de APK. Wel moet dit bij de RDW gemeld worden, omdat dit een wijziging in de constructie betreft.

Vanaf 2020 komt er een 15 procent hoger MRB tarief voor dieselauto’s zonder roetfilter, omdat deze beduidend meer vervuilen dan een dieselauto met een goed werkend roetfilter. In eerste instantie wordt er slechts visueel op de aanwezigheid van het roetfilter gecontroleerd. Een defect filter komt daardoor voorlopig nog door de keuring. Dit probleem is overigens meestal goed te herkennen doordat de motor slecht loopt en er een controlelampje oplicht.

Aanwezigheid roetfilter in koopcontract

Vanwege de gewijzigde APK-regels is het van belang om een roetfilter te hebben. Voorkom hoge kosten bij een toekomstige APK en let bij de aankoop van een gebruikte auto op de aanwezigheid en de werking ervan. Een gebruikte auto, die met BOVAG garantie wordt gekocht, moet aan de wettelijke eisen voldoen. Veel garagebedrijven beschikken niet over dure meetapparatuur en kunnen ook niet met zekerheid zeggen of er een goed werkend filter onder de auto zit. Daarmee houdt de aankoop van een dieselauto vooralsnog een zeker risico in. De kans op een verwijderd of kapot roetfilter wordt geschat op 5 tot 7 procent.

De KNAC adviseert haar leden die een dieselauto willen aanschaffen om te vragen naar een werkend roetfilter en de bevestiging van de werking hiervan in het koopcontract op te laten nemen.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u