Rijkswaterstaat slaat alarm: de Nederlandse infrastructuur staat onder zware druk. Wegen, bruggen, sluizen en vaarwegen vertonen steeds meer slijtage, terwijl er te weinig geld én te weinig vakmensen zijn om het onderhoud bij te houden.
“Onze infrastructuur is de ruggengraat van samenleving en economie,” waarschuwt Rijkswaterstaat-directeur Martin Wijnen. “Zonder extra investeringen komt de veiligheid in het geding.”
De onderhoudsachterstand van Rijkswaterstaat bedraagt inmiddels 34,5 miljard euro. Spoorbeheerder ProRail heeft nog eens 20 miljard euro nodig om achterstallig werk weg te werken. De groeiende vraag naar woningen en de toename van militaire transporten door geopolitieke spanningen maken de druk alleen maar groter, zegt ProRail-topman John Voppen.
Jaren van uitgesteld onderhoud – door schaarste aan budget én vakmensen – hebben de problemen verergerd.
2 procent van het bbp
In De Telegraaf deden Rijkswaterstaat en ProRail onlangs al een gezamenlijke oproep: ‘investeer structureel meer’. Idealiter zou, net als in de decennia na de Tweede Wereldoorlog, weer 2 procent van het bbp naar infrastructuur gaan. “De investeringen zijn decennialang teruggelopen, terwijl het werk nu enorm is opgestapeld,” aldus een woordvoerder van ProRail in dagblad Trouw.
Rapport
In het maandag naar de Tweede Kamer gestuurde rapport ‘De staat van de infra‘ benadrukt Rijkswaterstaat dat weggebruikers de komende jaren rekening moeten houden met veel werkzaamheden, omleidingen en lagere snelheden. ProRail ziet daarnaast forse uitdagingen, zoals het herstellen van verzakkingen op de hogesnelheidslijn en het vergroten van de spoorweerbaarheid, mede door toenemende militaire transporten.
Extra geld alleen is niet genoeg, waarschuwt Rijkswaterstaat: er is ook een chronisch tekort aan gekwalificeerd personeel om al dat werk daadwerkelijk uit te voeren.




Bezoekers vandaag : 293
Gisteren : 536



