Relatie KNAC / ANWB

De leden van de KNAC krijgen pechhulp van de ANWB

Een goede samenwerking

Historie

De ANWB werd in 1883 opgericht door de eerste fietsers onder de naam Nederlandsche Vélocipèdistenbond. Twee jaar later werd de naam veranderd in Algemene Nederlandsche Wielrijders Bond, waar de afkorting ANWB vandaan komt. Sinds de vereniging vanaf 1905 formeel ‘toeristenbond’ heet, hebben de letters ANWB geen betekenis meer.

De KNAC is opgericht in 1898 door de eerste automobilisten in Nederland onder de naam Nederlandsche Automobiel Club (NAC). In 1913 ontving de NAC het predicaat ‘Koninklijk’ en ging de vereniging verder onder de naam Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (K.N.A.C., later ‘KNAC’ zonder de puntjes). De KNAC is een van de ‘founding members’ van de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), een internationale federatie van verschillende nationale auto-, motorsport- en motorclubs.

Samenwerking

In de jaren tachtig van de vorige eeuw richtte de vereniging KNAC een apart bedrijf op: KNAC Services B.V. (KSBV) die alle producten en diensten voor de leden moest gaan coördineren, verzorgen en/of uitvoeren. Dit bedrijf kwam begin jaren negentig in zwaar weer terecht en werd door de ANWB van de financiële ondergang gered. Sindsdien is de ANWB de enige aandeelhouder van deze B.V.  De KSBV staat onder toezicht van een raad van commissarissen (RvC). In deze RvC is de KNAC vertegenwoordigd door twee personen die ook bestuurslid zijn van de vereniging KNAC.

De vereniging KNAC is nog steeds 100% onafhankelijk. Ook de KSBV ondersteunt als vanouds leden van de vereniging door bijvoorbeeld het voeren van een ledenadministratie en biedt aan de leden van de vereniging KNAC producten en diensten (zoals een pechhulppakket en verzekeringen) aan en organiseert evenementen voor de leden. De samenwerking tussen de vereniging en de KSBV werd in 2019 voor een periode van 5 jaar verlengd.

Breakdown Service

De KSBV koopt ten behoeve van de leden van de KNAC pechhulp (Wegenwachthulp) in bij de ANWB.  Bij pech in Nederland worden leden van de KNAC door de ANWB Wegenwacht pechhulp geholpen, in het buitenland coördineert de Alarmcentrale de (pech) hulpverlening. De pechhulppakketten die door de KSBV aan de leden van de KNAC worden aangeboden, wijken inhoudelijk af van de services die de ANWB aan haar eigen leden aanbiedt. Leden van de KNAC hebben bijvoorbeeld altijd standaard recht op een vervangende auto als de eigen auto door pech niet verder kan rijden, terwijl dit voor leden van de ANWB optioneel is.

Pech krijgen tijdens rally’s georganiseerd door FIA, FIVA, KNAF of FEHAC is voor leden van de KNAC gewoon gedekt terwijl dit voor leden van de ANWB in de voorwaarden van de ANWB hulpverlening uitgesloten is van dekking.

Nog meer verschillen: KNAC Classic Car Module

Anders dan de naam doet vermoeden hebben KNAC-leden met een Classic Car Module recht op hulpverlening voor zowel de moderne auto als de klassieke auto. De hulpverlening is persoonlijk en niet gebonden aan een kenteken. Ook vallen motoren, bromfietsen en e-bikes onder de dekking. Het begrip ‘voertuig’ is dus breder dan alleen de personenauto!

Juist voor de eigenaren van klassieke auto’s heeft de KNAC een onderscheidend pakket ten opzichte van de ANWB:

  • Wij bieden dekking tijdens (toer)rally’s die georganiseerd worden door of in overeenstemming met de geldende criteria van de NHRF, FIA, FIVA of NRF. Bij de ANWB (art. 13 Alg. Vrw.) is deelname aan wedstrijden met snelheidselement of moeilijkheidsgraad uitgesloten van dekking.
  • Altijd-terug-garantie van de klassieker uit het buitenland (bij de ANWB maakt men bij schade een economische afweging: is de dagwaarde van een auto lager dan de repatriëringskosten, dan wordt deze auto niet naar Nederland gehaald).
  • Krijgt u pech met een klassieke auto op buitenlands kenteken die u uit het buitenland naar Nederland rijdt om in Nederland te importeren, dan is er bij de KNAC gewoon dekking. Bij de ANWB is er geen dekking bij import.
  • Net als bij de ANWB heeft u bij de KNAC recht op maximaal zeven keer pechhulp in Nederland. Vanaf de vierde keer wordt er een toeslag gerekend. Bij de ANWB is deze hulp ook nog eens beperkt tot maximaal twee kentekens per kalenderjaar. De KNAC kent deze beperking niet.
  • Indien uw auto bij pech in Nederland niet te maken is, wordt deze bij de ANWB in principe weggesleept naar de dichtstbijzijnde garage. Bij de KNAC transporteren we de auto, indien u heeft gekozen voor een Plus-dekking en/of Classic Car Module, naar een garage van uw keuze in Nederland. 

Vergelijking KNAC / ANWB

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors