Stikstofcrisis
Het stikstofprobleem en het verkeer
Nederland en de EU
Nederland heeft in de Europese Unie de hoogste uitstoot van stikstof, gevolgd door België en Duitsland. Dat komt door de veehouderij, de landbouw en de grote bevolkingsdichtheid, die voor veel vervoer en industriële productie zorgt. Daarnaast komt bijna eenderde van de stikstof in ons land uit het buitenland. De hoeveelheid stikstof is in veel gebieden hoger dan onze overheid in eigen regels heeft vastgelegd. Daarom zijn bouwprojecten en infrastructurele werken stilgelegd na gerechtelijke procedures.
Om de bouw weer aan de gang te krijgen heeft het kabinet onder meer besloten om de maximumsnelheid overdag te verlagen naar 100 kilometer per uur. De KNAC vindt dit een weinig effectieve maatregel, omdat het effect vrijwel nihil is. Volgens deskundigen zal het de stikstofuitstoot in het hele land met slechts 0,3 procent verlagen en in de Randstad, waar de problemen voor de bouw het grootst zijn, zou het zelfs geen effect hebben omdat daar overwegend al een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur geldt.
De KNAC is van mening dat de Nederlandse overheid te strenge wetgeving heeft voor de stikstofnormen in vergelijking met de ons omringende landen. Daarnaast vindt de KNAC de impact van het personenautoverkeer op de stikstofuitstoot vrij gering. In een brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de KNAC haar standpunt uiteengezet.
Laatste nieuws over stikstofcrisis

Half maart snelheid naar 100 kilometer per uur
De eerder aangekondigde verlaging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur gaat in op 16 maart. Dit heeft minister…

Kabinet verlaagt snelheid om stikstofuitstoot
Het kabinet Rutte heeft besloten om de maximumsnelheid overdag te verlagen naar 100 kilometer per uur op snelwegen waar je…

Lagere snelheid heeft nauwelijks invloed op stikstofuitstoot
Het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen heeft nauwelijks tot geen invloed op de uitstoot van stikstof. Wetenschappers trekken de…

Tweederde diesels produceert veel teveel stikstofoxide
Bij een emissietest van het Duitse KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) is gebleken dat 65 procent van de geteste dieselauto’s de normen voor…