Jarenlang golden klassieke auto’s als een veilige investering, maar die tijd lijkt voorbij. De markt voor oldtimers koelt snel af, prijzen dalen en handelaren blijven zitten met auto’s die eerder moeiteloos werden verkocht, meldt Autobahn.
Hoe erg de prijzen van klassiekers gedaald zijn, toont Autobahn aan aan de hand van een voorbeeld uit Duitsland. Zo zie de Duitse klassiekerspecialist Patrick Kordes de prijzen van de iconen in zijn showroom kelderen. Waar een Mercedes-Benz SL Pagode twee jaar geleden nog 110.000 euro opleverde, ligt de prijs nu rond de 64.000 euro. Ook latere SL-modellen en andere klassiekers blijven staan.
Zelfs de Porsche 911 heeft het lastig
Cijfers van Classic Data bevestigen de trend: prijzen dalen breed, met uitschieters tot 20 procent bij modellen als de Porsche 911. Minder bekende merken hebben het nog moeilijker. De economische onzekerheid speelt hierbij een grote rol; kopers houden hun geld vast en schrappen luxe aankopen als eerste.
Ook de hype rond Volkswagen-busjes is voorbij. De hoge prijzen botsen met het matige comfort en rijgedrag, waardoor de markt zichzelf corrigeert.
Youngtimers
De belangstelling verschuift intussen naar youngtimers van 15 tot 30 jaar oud. Auto’s uit de jeugd van de huidige kopers zijn betaalbaarder, comfortabeler en geven meer rijbeleving. Klassieke oldtimers verliezen terrein, maar de youngtimer wint juist aan populariteit. Al lijkt de youngtimer in ons land vanaf 2026 ook niet meer zo gewild bij zakelijke rijders.






Bezoekers vandaag : 300
Gisteren : 490



