Bosch zet vol in op waterstof en brandstofcel

Toeleverancier Bosch is begonnen met de serieproductie van de brandstofcel waarmee waterstof in elektriciteit kan worden omgezet. Brandstofcellen worden momenteel al ingezet in auto’s als de Toyota Mirai en de Hyundai Neo en vooral voor de transportsector wordt er veel van verwacht. Bosch verwacht een omzet van vijf miljard in 2030, zo meldt Automobilwoche.

De serieproductie van de brandstofcellen is begonnen in de vestiging in Stuttgart-Feuerbach. Deze brandstofcellen zijn bestemd voor het Amerikaanse bedrijf Nikola, dat na een batterij-elektrische vrachtwagen nu ook een waterstof-elektrisch model met brandstofcel op de markt wil brengen. De eerste exemplaren moeten in het derde kwartaal van 2023 op de Noord-Amerikaanse markt komen. 

In Duitsland levert Bosch brandstofcellen aan Iveco in Ulm. De Italiaanse vrachtwagenproducent nam onlangs de joint venture met Nikola volledig over. Maar de plannen voor een vrachtwagen met brandstofcel worden werkelijkheid. De truck is gebaseerd op de Iveco S-Way en moet in 2024 in Europa op de markt komen. Gelijktijdig met de start van de serieproductie in Duitsland, gaat ook de productie van brandstofcellen in China van start. Later zal ook de VS volgen.

Niet alleen Bosch

Bosch is niet de enige fabrikant die inzet op de brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Toeleverancier ElringKlinger produceert al brandstofcellen sinds vorig jaar. Daimler Truck ontwikkelt momenteel samen met Volvo een eigen brandstofcel. De gezamenlijke dochteronderneming Cellcentric bouwt hiervoor een eigen fabriek in de buurt van Stuttgart. De productie staat daar gepland voor 2025. “Elektrische trucks met brandstofcel op waterstof zullen een sleuteltechnologie zijn voor het CO2-neutrale transport van de toekomst,” zo liet Daimler Truck-topman Martin Daum weten. 

Momenteel heeft Duitsland een grote voorsprong op het gebied van waterstoftechnologie. Van de 200 waterstoftankstations in Europa, staat de helft in Duitsland. Bosch gaat er vanuit dat in 2023 20 procent van de nieuwe bedrijfsauto’s een waterstof-elektrisch voertuig zal zijn. Dat is iets boven de voorspelling van het Duitse ministerie van Verkeer dat op 17 procent uitkomt. 

Infrastructuur

Een obstakel bij de doorbraak van waterstof blijft het gebrek aan infrastructuur. De meeste van de circa 100 tankstation in Duitsland zijn ontworpen voor personenauto’s. Grote vrachtwagens hebben meer ruimte nodig om te tanken en tanken ook veel grotere hoeveelheden. Mede daarom wordt ook gesproken over het tanken van vloeibare waterstof, maar dat zou op voorraad moeten worden gehouden. 

Boch laat zich niet weerhouden door obstakels en rekent aan het eind van het decennium op een jaaromzet van vijf miljard uit waterstoftechnologie. Dat zijn dan niet alleen mobiele toepassingen, maar ook stationaire brandstofcellen en elektrolyse-installaties voor de productie van waterstof.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors