Het Chinese autobedrijf BYD heeft zijn verkoopdoelen scherp naar beneden bijgesteld. De fabrikant rekent dit jaar op een afzet van 4,6 miljoen auto’s, 16 procent minder dan eerder voorzien.
De winstwaarschuwing komt na een zwak tweede kwartaal, waarin de nettowinst met 30 procent terugviel. Ook in juli en augustus bleef de verkoop volledig steken ten opzichte van een jaar eerder.
Felle concurrentie in thuismarkt
De malaise is het gevolg van de hevige prijzenoorlog op de Chinese markt voor elektrische en hybride auto’s. Fabrikanten proberen elkaar met forse kortingen uit de markt te drukken. In sommige gevallen worden auto’s zelfs onder de kostprijs verkocht, tot onvrede van de Chinese autoriteiten.
Realistischer doelstellingen
Volgens analisten zijn de nieuwe verwachtingen realistischer. Ondanks de forse bijstelling betekent de prognose nog altijd een jaar-op-jaargroei van 7 procent. Dat is wel de kleinste stijging sinds 2020.
Europa als lichtpunt
In Europa noteert BYD wel groei. De verkoop verdrievoudigde in juli ten opzichte van vorig jaar. Toch blijft het marktaandeel nog beperkt.