Om de Europese importheffingen het hoofd te bieden – en om te voorzien in een teruglopende vraag naar EV’s – verkopen Chinese automerken in Europa steeds meer modellen voorzien van brandstofmotor.
De importheffingen op elektrische auto’s vanuit China lijkt al een duidelijk effect te hebben. Chinese automerken verleggen namelijk hun focus naar de verkoop van auto’s met brandstofmotor op ons continent. Vooral BYD maakt succesvol de overstap naar de verkoop van plug-in hybrides (PHEV). De BYD Seal U DM-i was vorige maand het beste verkochte model in Europa. MG scoort op zijn beurt goed met de MG3 Hybrid+; een zelfopladende hybride. Dergelijke modellen met brandstofmotor ontlopen de hoge heffingen voor EV’s.
Europese PHEV’s
Vanuit China zien ze bovendien dat de groei in de verkoop van EV’s afneemt. Europese stimulansen voor elektrische auto’s worden afgebouwd, waardoor consumenten minder vaak voor een volledige elektrische auto kiezen. In hun Europese fabrieken ziet BYD zelfs af van de productie van louter EV’s. Het bouwt naast ‘Europese’ EV’s die de importheffingen ontspringen ook plug-in hybrides, om snel aan de huidige vraag te kunnen voldoen.