Ook wie de politiek niet dagelijks volgt, valt het op dat de debatten scherper en harder worden, zeker in verkiezingstijd. Nu is er niets mis met een scherp debat, zolang dit maar met respect voor elkaar en op de inhoud gevoerd wordt. Doel van een debat zou het zoeken naar oplossingen moeten zijn, of in ieder geval het helder krijgen van problemen. Door bijvoorbeeld naar elkaars argumenten te luisteren en je in een ander te verplaatsen. Helaas blijkt dat het tegenwoordig lang niet altijd zo werkt. Debat gaat te vaak om de laatste soundbite voor het YouTube-filmpje waarin de tegenstander belachelijk wordt gemaakt. Constructieve discussie wordt wel gepredikt, maar er wordt steeds minder gevolg aan gegeven.
En dat terwijl de uitdagingen groot zijn. Alleen al binnen ons eigen domein van de mobiliteit ligt er een grote opgave; niet alleen voor de overheid, maar ook voor ons als inwoners. Wie er de verkiezingsprogramma’s op naslaat, ziet dat mobiliteit maar een beperkte rol in de diverse discussies speelt. Dat is zorgwekkend, omdat duidelijkheid over en betrouwbaarheid van regelingen evenals betaalbaarheid van mobiliteit van groot belang zijn. En ook omdat onze wegen, bruggen en viaducten dringend onderhoud behoeven. Vanuit de mobiliteitsalliantie (een samenwerking van diverse organisaties uit het maatschappelijk middenveld, waarvan ook de KNAC deel uitmaakt) is dan ook de oproep gedaan hier geld voor vrij te maken en er veel aandacht aan te besteden.
Een groot deel van onze welvaart berust immers op een goed en soepel vervoersysteem en de weg maakt daar een cruciaal onderdeel van uit. We staan dus voor een grote mobiliteitsopgave en als KNAC denken en praten we daar graag over mee!
Wouter Kolff, Voorzitter
Beeldcredits: Google Gemini

Dit zijn de duurste steden om te parkeren: 140 euro voor 24 uur
Dat parkeren in Nederland prijzig kan zijn, weet iedere automobilist die weleens een plekje in het stadscentrum zoekt. Maar hoe…