Bezoekers

259922
Bezoekers vandaag : 223
Gisteren : 403

Europees marktaandeel stijgt: Chinese automerken hebben weinig last van importheffingen

De importheffingen op Chinese elektrische auto’s in Europa hebben nauwelijks effect gehad. Integendeel, steeds meer consumenten kiezen voor een Chinese auto.

De Chinese automerken timmeren stevig aan de weg in Europa. In het tweede kwartaal was één op de achttien nieuwe auto’s in de EU van Chinese oorsprong, aldus het AD. En de opmars zet nog wel even door. Marktanalisten denken dat het marktaandeel van Chinese elektrische auto’s nog dit jaar naar 10 procent stijgt. De opgelegde importheffingen doen de Chinese autofabrikanten immers weinig, vanwege de hoge winstmarges. De prijzen in Europa zijn bijvoorbeeld niet verhoogd. Ook fijn voor de Chinezen: de waarde van de yuan daalde sinds januari met bijna 10 procent, wat de export vanuit China naar Europa goedkoper maakte en de impact van de importheffingen verminderde.

Volwaardig alternatief

Voor een scherpe prijs toch een hoogwaardig en innovatief product: dat is in de essentie waar de Chinese automerken voor staan. Een kwart van de Nederlanders heeft interesse in een Chinese auto, zo blijkt uit onderzoek van Voyah Benelux, een Chinese autoimporteur. De helft van de ondervraagden ziet Chinese merken zelfs als een volwaardig alternatief voor gevestigde Europese automerken.

Minder merkentrouw

Nog meer koren op de molen voor Chinese merken: de afnemende merkentrouw. In het AD zegt Rico Luman, sectoreconoom automotive bij ING, dat consumenten zich tegenwoordig minder hechten aan automerken. “Wie overstapt van benzine naar elektrisch, is doorgaans minder merkentrouw. Je kiest al voor iets heel nieuws, waardoor een nieuw merk minder spannend is,” verklaart hij de lage drempel om voor een Chinese EV te kiezen.

1 op de 10 Chinees

De Chinese automerken profiteren bovendien van de dalende populariteit van Tesla. Ook zetten veel merken met veel succes in op hybrides: modellen die niet door de hogere importtarieven werden getroffen en dus extra scherp in de markt kunnen worden gezet. Voor heel 2025 wordt verwacht dat er circa 650.000 Chinese auto’s in Europa arriveren, wat goed is voor ruim 6 procent van de markt. Tegen 2030 wordt een minimum van 10 procent marktaandeel verwacht.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors