Volgens statistisch onderzoek van consultant EY zijn er het afgelopen jaar liefst 51.500 arbeidsplaatsen verdwenen in de Duitse auto-industrie. Zo’n 7 procent van het totale personeelsbestand moest op zoek naar een andere baan.
Dat de Duitse auto-industrie zware tijden doormaakt, is inmiddels bekend. Echter was nog niet onderzocht hoeven banen er verdwenen tussen juni 2024 en het begin van de huidige zomer. Consultancybureau EY nam de handschoen op en kwam tot de conclusie dat liefst 7 procent van de banen in de sector zijn verdwenen in Duitsland. In totaal moesten 51.500 mensen op zoek naar een nieuwe baan.
Sector
EY keek niet alleen naar Duitse autobedrijven zoals de Volkswagen Groep en Mercedes-Benz maar ook naar de belangrijke toeleveranciers van die merken. Want ook bij fabrikanten als Bosch, Continental en ZF verdwenen banen. Voor machinebouwers en staalproducenten gold hetzelfde.
Tegenwind
De Duitse autofabrikanten en hun toeleveranciers hebben onder meer last van overcapaciteit, hoge energiekosten, bureaucratie (een overvloed aan regels) en een afnemende vraag. Ondertussen kost de overstap naar elektrisch rijden veel geld, terwijl de hoge Amerikaanse importtarieven de winsten drukken. En dan is er ook nog eens veel concurrentie vanuit China.