Stellantis, eigenaar van automerken als Citroën, Fiat, Jeep, Opel en Peugeot, tekent bloedrode cijfers aan over de eerste helft van 2025. In zes maanden tijd noteerde het autoconcern een nettoverlies van 2,3 miljard euro.
Stellantis wijt het flinke verlies onder meer aan een dalende verkoop van zijn modellen, waarbij ook de Amerikaanse importheffingen van invloed zijn op het halfjaar-resultaat. Ook de toegenomen concurrentie uit China zit het concern dwars.
De teruggang is bij Stellantis al langer aan de gang. In de eerste zes maanden van vorig jaar werd al een winstdaling van 48 procent genoteerd. Over heel het afgelopen jaar kwam de winstdaling zelfs uit op zo’n 70 procent. Na 18,6 miljard nettowinst in 2023, hield Stellantis vorig jaar ‘slechts’ 5,5 miljard euro over.
Waterstoftechnologie
Recent stopte Stellantis zijn activiteiten op het gebied van waterstoftechnologie. Topman Jean-Philippe Imparato motiveerde de koerswijziging als volgt: ”De waterstofmarkt blijft een nichesegment, zonder vooruitzichten op economische duurzaamheid op middellange termijn. We moeten duidelijke en verantwoorde keuzes maken om onze concurrentiepositie te waarborgen en te voldoen aan de verwachtingen van onze klanten met ons offensief voor elektrische en hybride personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen.”