Met de populariteit van plug-in hybrides en ev’s is de automaat aan een flinke opmars bezig. Toch doet de handmatige versnellingsbak het nog altijd goed. Auto’s met een verbrandingsmotor zijn juist vaker voorzien van een handbak.
Volgens cijfers van BOVAG was in 2019 62 procent van de nieuw verkochte brandstofauto’s voorzien van een handmatige versnellingsbak. Het afgelopen jaar steeg dat aandeel echter naar 73 procent. “Een trendbreuk die zelfs ons verrast”, zegt Stijn Oosterhoff van BOVAG tegen De Telegraaf. “Vooral in compacte, betaalbare auto’s tussen de 15.000 en 20.000 euro is de handgeschakelde versnellingsbak koning. Maar liefst 99 procent van die wagens heeft een pook”, legt Oosterhoff de renaissance van de handbak uit. Opvallend is dat bij modellen boven de 30.000 euro 90 procent juist kiest voor een auto met automaat. “Luxe rijders gaan voor gemak”, aldus Oosterhoff.
Automaat
Door de populariteit van (deels) elektrisch rijden in ons land – (PH)EV’s zijn standaard voorzien van een automaat – is binnen het totale wagenpark de verschuiving naar de automatische transmissie echter duidelijk zichtbaar. In 2014 had bijvoorbeeld 84 procent van alle personenauto’s in Nederland een handbak. Vorig jaar was dat aandeel teruggelopen naar 65 procent. Ook binnen het wagenpark brandstofauto’s (benzine, diesel en lpg) wordt er vaker voor een automaat gekozen. Inmiddels is een kwart van de conventioneel aangedreven auto’s voorzien van een automaat, tegen 16 procent in 2014. Die ‘winst’ werd vooral gepakt in het duurdere segment.
Een nieuwe auto is tegenwoordig vaak uitgerust met een automaat. In de eerste helft van 2025 was ruim driekwart van de auto’s die nieuw de showroom uitreden een automaat. In 2019 was dat nog maar 46 procent.
Beeld Unsplash.com: Hidde van Esch