Magazine nummer vijf, waarin deze column staat, verschijnt zo’n beetje midden in de vakantieperiode en dus zijn ook heel veel van onze leden op vakantie. Eigenlijk zien we dat u het hele jaar door wel voor een kortere of langere periode met uw auto op reis bent.
Voor of na de maanden juli en augustus op vakantie gaan heeft voor mij persoonlijk veel voordelen: het is dan niet zo warm in het zuiden van Europa en ook niet zo druk. Een ander voordeel van het reizen voor of na de drukke vakantieperiode in het buitenland is dat er bij autopech meer garages open zijn. Ook is er vaak een groter aanbod van huurauto’s en zijn de wachttijden om geholpen te worden korter. Maar ik begrijp dat niet iedereen die luxe heeft en veroordeeld is tot enkele weken vakantie tijdens de schoolvakanties. Uw auto kan tijdens de reis stuk gaan. Iets waarvan u zich bewust moet zijn voordat u vertrekt. Maar samen met de hulpverleners van de KNAC-breakdownservice op de alarmcentrale en een dosis gezond verstand worden veel pechgevallen vlekkeloos en naar tevredenheid afgehandeld. Dat is niet alleen mijn maar ook uw ervaring, gezien het gemiddelde cijfer van 9,2 (op een schaal van één tot en met tien) waarmee u onze pechhulpservice waardeert.
Toch merk ik dat sommige leden, als de auto ermee stopt, ook zelf stoppen met denken. Of denken dat het probleem aan of met de (huur)auto niet hun probleem is maar van de verzekeraar. En dat is natuurlijk niet het geval. Het is en blijft immers uw auto of de auto die u huurt. Zo kunnen wij zorgen dat de defecte auto bij een garage in het buitenland komt te staan, maar als blijkt dat de auto binnen 48 uur te maken is, moet u zelf de reparatieopdracht geven en daarmee is de reparatie een overeenkomst tussen u en de garagist. Niet tussen de KNAC en de garagist. Dat kunnen en mogen wij niet, want het is niet onze auto. Bovendien vallen de diagnose- en reparatiekosten niet onder de dekking van uw pechhulpverzekering. Ook kunnen wij een huurauto voor u regelen en de kosten hiervan betalen op basis van uw pechhulpverzekering, maar u sluit zelf een contract af met de autoverhuurder. Een geschil met de autoverhuurder over schade aan de gehuurde auto, het wel of niet goed afgetankt hebben daarvan, enzovoort, is een zaak tussen u en de autoverhuurder. Dat is trouwens niet alleen bij ons zo maar ook bij andere aanbieders van pechhulp. Dus ook al laat uw vierwieler u (tijdelijk) in de steek, neem uw verantwoordelijkheid als eigenaar en zorg dat uw auto weer verlost wordt van zijn technisch ongemak. Ook in het buitenland, waar onzekerheid, onbekendheid, hitte en de nodige stress ook bij u, als eigenaar, soms enige tijd kunnen zorgen voor kortsluiting.
Kees de Regt, Manager Verzekeringen