FIA en het racen

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club is bijna net zo oud als de auto zelf.

FIA en het racen

Met de komst van autoclubs eind 19e begin 20ste eeuw kwam ook de behoefte om zich internationaal te organiseren.  In 1904 werd de Association Internationale des Automobiles Clubs Reconnes (AIACR) opgericht., die in 1946 zou worden om gedoopt tot de Fédération Internationale des Automobiles (FIA).

Beroemde rally’s zoals die van Monte Carlo maakte dat ook in Nederland de racesport aan populariteit won. Het ontbreken van een circuit was voor Nederlandse autosportliefhebbers een probleem. Op de openbare weg mocht immers niet zomaar worden geracet. In 1938 werd daarom een tijdelijk circuit uitgezet op de legerplaats Kamp Oldenbroek. Omdat het een onverhard circuit was bleek het parcours slopend voor de auto’s. de wedstrijd die meer op een autocross leek, moest meerdere malen worden stilgelegd om onderdelen te rapen. Een jaar later werd door Zandvoort een ontheffing van de Motor- en Rijwielwet verkregen om door de straten van de badplaats een wedstrijd te organiseren. Op zaterdag 3 juni 1939 werd de race verreden in acht verschillende categorieën. De belangrijkste klasse was d sportklasse die werd gewonnen door Piet Nortier in een BMW 328. Pas na de oorlog zou het rijden op een circuit weer kunnen.  Op 7 augustus 1948 werd er weer op Zandvoort gereden op het toen fonkelnieuwe circuit. De eerste directeur was Hans Hugenholtz. Om deel te kunnen nemen aan de wedstrijden moest men een racelicentie hebben. Tot eind jaren ’80 was dit in Nederland voorbehouden aan de KNAC. Organiseerde men een eigen race buiten de FIA om was deze illegaal. In Nederland zorgde de KNAC met de hulp van de de Rijkspolitie voor de handhaving hiervan.

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors