Het Chinese Xiaomi groeit niet alleen als kool als smartphone-merk, ook als autobouwer hebben de Aziaten grootse plannen.
Met meer dan 40 miljoen verkochte smartphones elk kwartaal, is fabrikant Xiaomi wereldwijd gezien een grote speler. Niet gek voor een merk dat pas in 2010 werd opgericht door Lei Jun. Sinds vorig jaar is Xiaomi echter ook een serieuze autobouwer. De Chinezen verkochten in debuutjaar 2024 in haar thuisland al ruim 250.000 voertuigen.
Tesla-concurrent
In het aanbod heeft Xiaomi de SU7: een rappe sedan die het de Tesla Model 3 lastig moet gaan maken. Sinds een maand staat daar de YU7 naast. Die SUV moet ook op korte termijn de oversteek maken naar Europa als het aan de Chinezen ligt. De YU7 is de beoogde concurrent van onder meer de Tesla Model Y.
Xiaomi YU7
De specificaties van de Xiaomi YU7 zijn niet misselijk. De basisversie heet ‘RWD’ en biedt 320 pk aan vermogen. De actieradius van de EV zou volgens Xiaomi 835 kilometer zijn, al is daarbij wel uitgegaan van de Chinese meetmethode. De YU7 Pro is met een vermogen van 497 pk nog een stuk krachtiger, terwijl de Max met 690 pk uit de startblokken vliegt. Snel gaat ook het opladen. In 12 minuten tijd is een bijna leeg accupakket weer voor 80 procent vol. In de planning staat dan ook nog de YU7 Ultra. Voorzien van een astronomisch vermogen van 1527 pk moet die uitvoering van de nieuwe SUV voor een rijsensatie zorgen.
Scherpe prijsstelling
In China kost de basisversie van de YU7 omgerekend 30.000 euro en is daarmee goedkoper dan de Tesla Model Y. De verwachting is dat Xiaomi die prijsstrategie aanhoudt en het model bij een overzeese oversteek ook in prijs laat concurreren met de populaire Amerikaanse gezinsauto. De basisversie van de Tesla Model Y kost in Nederland 45.990 euro.