In 2015 werd Tesla’s rijhulpsysteem Autopilot in Europa toegelaten via een maas in de wet, zo blijkt uit onderzoek van het televisieprogramma Zembla. De Nederlandse toelatingsinstantie RDW speelde hierin een actieve rol. Samen met Tesla werd bestaande regelgeving creatief geïnterpreteerd zodat het systeem op de markt kon komen, bevestigt de Zweedse transportautoriteit aan Zembla.
Zweden behoorde tien jaar geleden tot de felste critici van de goedkeuring van Tesla’s AutoPilot. De Zweden vonden dat de technologie volgens de toen geldende Europese regels nooit had mogen worden toegelaten. Bovendien verwachtten de Zweedse autoriteiten dat de naam ‘Autopilot’ bestuurders op het verkeerde been kon zetten, omdat de term de impressie geeft dat de auto in grote mate zelfstandig kan rijden. In de praktijk bleek het systeem alleen bedoeld als rijhulp voor de bestuurder. In de jaren die volgden kwam Autopilot regelmatig in opspraak, mede door honderden ongevallen waarbij het systeem mogelijk betrokken was.
Klokkenluider
Binnen de RDW bestond eveneens verdeeldheid over de toelating van Autopilot. Volgens Zembla informeerde een klokkenluider binnen de organisatie collega’s in andere Europese landen over de manier waarop de regelgeving was geïnterpreteerd om het systeem goedgekeurd te krijgen. In een verklaring geeft de RDW een reactie op de Zembla-uitzending.