Het Europese verbod op nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor gaat waarschijnlijk niet door. De Europese Commissie wil de eis versoepelen: autofabrikanten hoeven de CO₂-uitstoot in 2035 niet tot nul terug te brengen, maar tot 90 procent ten opzichte van 2021.
Dat betekent dat ook na 2035 nog auto’s met een verbrandingsmotor verkocht mogen worden, net als hybrides. Wel blijft de ruimte beperkt: fabrikanten moeten grotendeels elektrisch blijven produceren en de resterende uitstoot compenseren, bijvoorbeeld met groen staal of schonere brandstoffen.
De koerswijziging komt na stevige druk van onder meer Duitsland en Italië, die vrezen voor banenverlies en een verslechterde concurrentiepositie ten opzichte van China. Critici waarschuwen juist dat afzwakking Europa verder op achterstand zet in de elektrische revolutie.
Het voorstel maakt deel uit van een breder autopakket om betaalbare EV’s en batterijproductie in Europa te stimuleren. Het Europees Parlement en de lidstaten moeten er nog over beslissen, maar brede steun wordt verwacht.






Bezoekers vandaag : 9
Gisteren : 490



