Bezoekers

347655
Bezoekers vandaag : 318
Gisteren : 470

Wegennet kraakt onder groeiende verkeersdruk: zonder ingrijpen dreigt Nederland vast te lopen

De drukte op de Nederlandse wegen is inmiddels groter dan vóór de coronapandemie – en dat baart mobiliteitsorganisaties grote zorgen, aldus De Telegraaf. Volgens de Mobiliteitsalliantie, die reageert op nieuwe cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), dreigt Nederland vast te lopen als er niet snel wordt ingegrepen. Uit het Mobiliteitsbeeld 2025 blijkt dat de verkeersdruk tot 2030 met nog eens 9 tot 11 procent zal stijgen.

Voorzitter Marga de Jager spreekt in De Telegraaf van ‘een cocktail van problemen’. “Door toenemende mobiliteit, achterstallig onderhoud en onverwachte tegenvallers ontstaat een groeiende achterstand”, zowel in het openbaar vervoer, op het spoor én op de weg. Het systeem begint te piepen en te kraken.

Meer files

Het aantal gereden voertuigkilometers kwam vorig jaar uit op 137,5 miljard – hoger dan in 2023 én voor het eerst boven het niveau van 2019. Terwijl thuiswerken populair blijft, nemen de files toch toe. In september meldde de ANWB al een toename van de filedruk van 19 procent. Wegwerkzaamheden veroorzaken bovendien steeds vaker opstoppingen buiten de spits en op regionale wegen.

Verouderde infrastructuur

De Mobiliteitsalliantie slaat daarnaast alarm over de staat van bruggen, wegen en spoor. Jarenlang is er te weinig geïnvesteerd, waardoor het aantal afsluitingen, vertragingen en storingen groeit. Assetmanagers van Rijkswaterstaat waarschuwen dat de noodzakelijke onderhoudsachterstand nog lang niet is ingelopen. Meer verkeer over minder beschikbare infrastructuur leidt onvermijdelijk tot meer frustratie én economische schade ter waarde van miljarden.

De Jager roept daarom op tot stevige investeringen in wegen, openbaar vervoer en het stroomnet: “Als we blijven uitstellen, verdwijnt de zekerheid dat het mobiliteitssysteem altijd werkt. Anders komt Nederland straks tot stilstand.”

OV onder druk

Tegelijkertijd zijn de vooruitzichten voor het openbaar vervoer onzeker. Terwijl de trein naar verwachting verder zal groeien, dreigen de bus-, tram- en metroverbindingen te krimpen door bezuinigingen. Volgens het KiM stappen OV-reizigers overigens niet automatisch massaal over op de auto—de groei van het wegverkeer komt vooral door economische activiteit en doordat Nederlanders meer en verder willen reizen.

Beeldcredits: beeldbank ANWB.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors