“80% van de ellende uit het Klimaat-akkoord kunnen halen”

2 september 2019

VVD-woordvoerder Dijkstra aan het woord in ‘De Auto’

“We hebben uiteindelijk wel tachtig procent van alle ellende uit het Pakket van Ed, het concept-akkoord, weten te krijgen. Daar ben ik blij mee, anders zou het betekend hebben dat de benzine- en dieselrijders gaan betalen voor de laders van stroom – in mijn ogen oneerlijk.” Dat zegt VVD-woordvoerder Remco Dijkstra in het jongste nummer van KNAC ‘De Auto’ over de veranderingen die zijn partij nog heeft kunnen aanbrengen in het concept-akkoord van zijn partijgenoot Ed Nijpels. “Ook de BPM-verhoging hebben we eruit weten te krijgen. Want als je wilt verduurzamen moet je er juist voor zorgen dat een auto bereikbaar blijft, zodat mensen eerder een modernere, nóg minder milieubelastende auto kunnen kopen. Dan behaal je je doel zonder te dwingen. Daarnaast gaat de bijtelling voor elektrisch rijden omhoog. Ik denk dat dat goed is, want berijders daarvan genieten enorm veel voordelen. Ze betalen geen BPM, geen wegenbelasting, geen accijns en hebben een voordeel in de bijtelling, terwijl je als automobilist best wat bij kunt dragen”, zo voegt hij er aan toe.

Dijkstra doet in het interview meer opmerkelijke uitspraken. Zo zegt hij over de hoogte van de autobelastingen: “We halen nu twintig miljard per jaar op aan autobelastingen, waarvan de automobilist maar drie miljard terugkrijgt in
de vorm van onderhoud en aanleg van wegen. Dan gaat er nog ongeveer drie miljard naar het openbaar vervoer, dat is ook te billijken, want dat zorgt voor een ontlasting van het wegennet. Maar de rest van al dat geld gaat naar sociale zekerheid, onderwijs, zorg, defensie, noem maar op. De auto dreigt daardoor onbereikbaar te worden, terwijl het óók gewone mensen zijn die autorijden. Daarvoor is in mijn ogen te weinig aandacht bij veel partijen.”

En over het gebrek aan kennis over mobiliteit in de Tweede Kamer zegt Dijkstra: “Bij partijen als GroenLinks wordt de auto compleet genegeerd, omdat daar het openbaar vervoer het ideaal is. Veel Kamerleden wonen in Amsterdam en gaan met de trein naar Den Haag. De hele fileproblematiek gaat daardoor aan ze voorbij en daardoor is het lastig om de urgentie daarvan aan hen duidelijk te maken. Sommige partijen hebben een woordvoerder die niet eens een rijbewijs heeft. Wat gaat die je vertellen over rijopleidingen, of over de aanleg van wegen?“

Over milieuzones heeft Dijkstra ook een uitgesproken mening: “Als je auto’s schoner wilt maken moet je niet in een stad als Arnhem of Utrecht een milieuzone instellen, dan moet je naar Brussel toe, dan moet je eisen stellen aan de fabrikanten.”

En tot slot: “Als je het Klimaatakkoord serieus neemt, zou iedereen morgen moeten gaan dieselen – de nieuwste dieselauto’s hebben immers de laagste CO2-uitstoot. ”

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u