Op Prinsjesdag kondigt het kabinet traditiegetrouw de nieuwe belastingplannen aan. Ook voor autobezitters verandert er komend jaar het nodige. De beoogde mrb-vrijstelling voor oldtimers vanaf 1 januari 2028 wordt iets aangescherpt én een jaar vervroegd.
Aanpassing mrb-vrijstelling oldtimers
Al langer was bekend dat de mrb-vrijstelling voor oldtimers vanaf 1 januari 2028 alleen nog voor voertuigen die vóór 1988 zijn gebouwd zou gelden. Uit de nieuwe belastingplannen blijkt nu dat die ingangsdatum met één jaar is vervroegd naar 1 januari 2027. De peildatum is bovendien aangepast naar auto’s die vóór 1987 zijn gebouwd. De wijzigingen hebben dus géén impact op bestaande klassieke auto’s die onder de vrijstelling vallen.
Elektrische rijders profiteren
Voor wie elektrisch rijdt, is er goed nieuws. De korting op de motorrijtuigenbelasting voor EV’s wordt uitgebreid: van 25 naar 30 procent. Daarmee wil het kabinet de overstap naar elektrisch rijden extra stimuleren.
Nog een jaar accijnskorting
Tanken wordt voorlopig niet duurder. De accijnskorting op benzine, diesel en lpg – in 2022 ingevoerd om de torenhoge brandstofprijzen te drukken – blijft nog een jaar bestaan. De maatregel zou eigenlijk per 1 januari 2026 vervallen, maar is nu verlengd tot 1 januari 2027.
Het verlengen kost de schatkist zo’n 1,7 miljard euro. Dat geld moet grotendeels komen uit drie bronnen: de CO₂-heffing op goederen van buiten de EU, een lagere teruggaaf van de energiebelasting en het schrappen van enkele fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers die tijdelijk in Nederland verblijven.
Wat betekent dit aan de pomp?
Per 2026 hoeven automobilisten dus niet te vrezen voor een plotselinge prijsstijging aan de pomp als gevolg van de accijnzen. Wel blijven de prijzen afhankelijk van de olieprijs en de situatie op de wereldmarkt.