Deze vraag kreeg ik van een van onze leden nadat wij hem een brief hadden gestuurd dat wij ons zorgen maakten over het forse aantal pechmeldingen van de laatste jaren en wat de gevolgen zouden zijn als dit zo zou blijven doorgaan. De vraag verraste mij enigszins, omdat onze breakdown service gebruikt werd als een soort mobiele garage die telkens kwam voorrijden als zijn auto het weer eens niet deed. Maar vanuit het lid geredeneerd, moet ik, als ik eerlijk ben, bekennen dat er wel een kern van waarheid in zijn vraag zit. We staan immers bekend om onze pechhulpservices en autoverzekeringen. Maar we zijn ook geen filantropische instelling. En ook u wilt geen brief van ons ontvangen waarin we melden dat de tarieven zijn gestegen omdat er diverse leden zijn die excessief veel gebruik maken van de breakdown service. Dan verwacht u toch ook dat we iets doen aan deze groep ‘veelplegers’?
In onze voorwaarden staat dat de KNAC de breakdown service kan beëindigen als iemand erg vaak gebruikmaakt van de hulpverlening. Maar wat is erg vaak? Daarbij kijken wij naar het gemiddeld aantal pechmeldingen per lid per jaar. Zit iemand hier (fors) boven dan krijgt hij of zij een brief met een waarschuwing. Dat is niet anders dan bij andere schadeverzekeringen.
Claimt u bijvoorbeeld in een jaar vijfmaal een schade bij uw autoverzekeraar, dan weet ik zeker dat u van uw verzekeraar een soortgelijke brief krijgt. Niemand die hier raar van opkijkt. Maar bij kritiek op de staat van de auto, zo voelen degenen die een waarschuwingsbrief krijgen dat, zijn de tenen toch een stukje langer. We kregen zelfs een keer een brief van een rechtsbijstandverzekeraar die vond dat de toegestuurde brief van de KNAC naar onze (en hun) verzekerde over het schadeverloop en de mogelijke gevolgen niet terecht was. Het grappige was dat deze rechtsbijstandverzekeraar nagenoeg dezelfde reden als wij in zijn voorwaarden had staan om een verzekerde te kunnen royeren. Nadat we de verzekeraar hadden geconfronteerd met zijn eigen polisvoorwaarden hebben we nooit meer iets vernomen.
Minder dan 1 procent van onze leden met pechservice maakt hiervan erg vaak gebruik. En ook wij weten dat je best wel eens een jaar veel pech kunt hebben. Net de verkeerde auto gekocht of een favoriete auto die telkens onverklaarbare kuren heeft. Dat is ook helemaal niet erg. Maar als dit jaar in jaar uit het geval is, dan zijn wij genoodzaakt om in te grijpen. Na een waarschuwing kan uiteindelijk voor recidivisten het beëindigen van de pechserviceverzekering plaatsvinden. Dat is niet voor altijd, maar voor bijvoorbeeld een periode van vijf jaar. Het lidmaatschap van de vereniging KNAC kan om deze reden trouwens niet door ons worden beëindigd.
Ik hoop dat u nu snapt waarom we onlangs afscheid namen van iemand die telkens weer hulp bleef vragen vanwege een lege accu. Een storing in de auto trok de accu telkens leeg maar hij wilde deze storing niet laten verhelpen omdat hij de reparatie daarvan te duur vond. De jaarpremie van een pechhulppakket van de KNAC was goedkoper. Daar zijn wij toch voor? Ja, dat klopt helemaal. Maar er zijn grenzen.
Kees de Regt, Manager Verzekeringen

Dit zijn de duurste steden om te parkeren: 140 euro voor 24 uur
Dat parkeren in Nederland prijzig kan zijn, weet iedere automobilist die weleens een plekje in het stadscentrum zoekt. Maar hoe…