Bezoekers

361997
Bezoekers vandaag : 247
Gisteren : 490

Kabinet past fiscale ingreep bij youngtimers deels aan

Zakelijke rijden met een youngtimer wordt duurder. Met het Belastingplan 2026 stemt de Eerste Kamer in met een aanpassing van de youngtimerregeling, waardoor het fiscale voordeel voor oudere zakelijke auto’s snel wordt afgebouwd. Een schrale troost: auto’s die in 2026 15 jaar worden, ontspringen nog een jaartje de dans.

De Tweede Kamer besloot eind november de leeftijdsgrens voor de youngtimerregeling stapsgewijs te verhogen: van 15 naar 16 jaar per 1 januari 2026 en naar 25 jaar in 2027. Daarmee vervalt voor veel ondernemers de gunstige bijtelling, die wordt berekend over de dagwaarde in plaats van de oorspronkelijke catalogusprijs.

Na kritiek uit de Eerste Kamer – de aanpassingen van de youngtimerregeling zijn op erg korte termijn bekend gemaakt – heeft staatssecretaris Eelco Heinen wel een beperkte tegemoetkoming gedaan. Auto’s die in 2026 vijftien jaar oud worden, blijven dat hele jaar onder de huidige regeling vallen, mits ze bij dezelfde berijder blijven. Voor andere groepen blijft de ingreep ingrijpend en kan de bijtelling op hun zakelijke youngtimer al per januari fors stijgen.

De maatregel raakt niet alleen rijders, maar ook de markt. Verkopers van youngtimers vrezen een sterke vraaguitval en grote waardeverliezen. Volgens de branche kan het totale verlies oplopen tot honderden miljoenen euro’s.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors