Actieradius elektrische auto’s daalt bij vorst met 30 procent

Het rijbereik van een elektrische auto loopt nog steeds enorm terug als het koud is. Als het kwik onder nul komt neem de actieradius gemiddeld af met circa 30 procent vergeleken met temperaturen rond de 20 graden Celsius. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse bedrijf Recurrent Auto naar het effect van temperatuur op de actieradius van EV’s. 

Recurrent Auto onderzocht de gegevens van ongeveer 10.000 elektrische exemplaren van 18 verschillende modellen. Gemiddeld bleef er van de actieradius slechts 70,3 procent over. Maar er zijn wel grote verschillen tussen de modellen. De Audi e-tron van modeljaar 2021 (sinds de facelift Q8 e-tron geheten) verliest maar 16 procent van zijn actieradius en de Nissan Leaf van modeljaar 2019 slechts 23 procent. Ook de modellen van Tesla scoren goed, want de Model 3, X en Y raken maar 24 procent van hun actieradius kwijt. 

Helemaal onderaan de lijst bungelt de Volkswagen ID.4 die volgens het onderzoek 46 procent van zijn actieradius kwijt raakt als de temperaturen onder het vriespunt komen. De bij on snijdt leverbare Chevrolet Bolt scoort ook slecht met 42 procent verlies van rijbereik, evenals Hyundai Kona, de Ford Mustang Mach-E en d Nissan Leaf uit 2015. 

Verbetering

De resultaten van Recurrent Auto zijn weinig geruststellend voor bezitters van een elektrische auto, maar er zit wel verbetering in vergeleken met het onderzoek van de Amerikaanse automobielclub AAA uit 2019 dat toen een gemiddeld verlies van actieradius van 41 procent noteerde. Het is geen identiek onderzoek vanwege een andere meetmethode (in een laboratorium), maar er lijkt toch wel vooruitgang te zijn geboekt. 

Opvallend aan het onderzoek van de AAA uit 2019 was overigens dat er grote verschillen zijn tussen een meting met ingeschakelde klimaatregeling en zonder. De 41 procent verlies van actieradius werd gemeten met een werkende klimaatregeling (verwarming), terwijl het verlies met uitgeschakelde klimaatregeling gemiddeld slechts 12 procent bedroeg. Onderzoeken hebben overigens ook aangetoond dat hoge temperaturen ook voor een teruglopende actieradius omdat dan de airconditioning hard moet werken. 

Bron: Recurrent Auto en Auto, Motor & Sport

Misschien leuk om te lezen:

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors