Bezoekers

104453
Bezoekers vandaag : 253
Gisteren : 541

ANWB gaat strijd aan met onredelijk hoge nachtelijke blokkeertarieven

Op publieke laadpalen geldt steeds vaker een nachtelijk blokkeertarief. Wie zijn elektrische auto aan de laadpaal laat ‘kleven’ betaalt zo flink wat extra. De ANWB wil onredelijk hoge laadkosten tegengaan en lanceert daarom de een automatische stopfunctie binnen haar eigen laadpas-app.

Als EV-rijders hun elektrische auto aan de laadpaal laten staan als de accu vol is, dan blokkeren ze de laadpaal voor andere elektrische rijders die ook willen laden. Om die reden maakt het blokkeertarief een opmars. Aanbieders van laadpalen brengen een tijdsgebonden tarief in rekening, die dat ‘laadpaalkleven’ moet tegen gaan. Wie zijn auto niet weg haalt betaalt dan immers flink wat meer over de ‘blokkeeruren’. Inmiddels brengt bijna 1 op de 3 Nederlandse publieke laadpalen dit tijdsgebonden tarief in rekening.

Juiste verhouding

De ANWB vindt dat laadpaalaanbieders zorgvuldiger met dat blokkeertarief moeten omgaan en het niet als melkkoe moeten gebruiken. Zo meent de wielrijdersbond dat blokkeertarieven midden in de nacht hun doel voorbijschieten. “We zijn in de basis niet tegen een blokkeertarief. Er zijn immers veel meer elektrische auto’s dan publieke laadpalen en zo’n tarief kan een doeltreffend middel zijn om laadpaalkleven tegen te gaan en de beschikbaarheid van laadpalen te verbeteren. Wel vinden we dat het tijdsbestek waarna dit blokkeertarief in gaat en de hoogte ervan in verhouding moeten zijn met het beoogde gebruik van de laadpaal en locatie”, aldus de ANWB.

Geen alternatief

De ANWB wijst er op dat meer dan de helft van alle woningen in Nederland niet beschikken over een eigen oprit. Veel elektrische rijders niet kunnen zo laden tegen het gunstige eigen stroomtarief, maar zijn aangewezen op een duurdere publieke laadpaal. ”Door blokkeertarieven zijn ze nog duurder uit, terwijl ze vaak geen alternatief hebben”, klinkt het.

Aanpassingen per 1 september

Allego, een van de grootste aanbieders van laadpalen in Nederland, neemt inmiddels actie op basis van de oproep van de ANWB. Per 1 september 2024 past de organisatie haar blokkeertarief aan. Vanaf die datum wordt het tijdsgebonden tarief pas berekend bij een sessieduur van meer dan 4 uur, waarbij de uren tussen 23:00 en 07:00 zijn uitgesloten.

Stopfunctie de ANWB-Laadpas app

Verder heeft de ANWB een automatische stopfunctie toegevoegd aan haar eigen laadpas-app. Deze functie stopt automatisch de laadsessie als de accu vol is tussen 23:00 en 07:00. De ANWB Laadpas-app stopt overigens geen laadsessies als de accu al voor 23:00 vol is. “We vinden het dan redelijk vindt dat de auto bij de laadpaal wordt weggehaald”, besluit de ANWB.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors