Bezoekers

219866
Bezoekers vandaag : 511
Gisteren : 498

ANWB: ‘Het Mobiliteitsfonds biedt onvoldoende budget voor groei mobiliteit’

Het Mobiliteitsfonds is een onderdeel van de rijksbegroting en is bedoeld om investeringen in infrastructuur en mobiliteit te financieren. Volgens TLN, Bouwend Nederland en ANWB wordt het Mobiliteitsfonds echter al jaren uitgehold, waarmee de kwaliteit van onze infrastructuur op lange termijn in gevaar is.

In 2022 werd het Mobiliteitsfonds opgericht als opvolger van het Infrastructuurfonds. Het doel van het Mobiliteitsfonds is om met langetermijninvesteringen onze infrastructuur op peil te houden. Echter wordt het fonds keer op keer geplunderd voor andere doeleinden, aldus Bouwend Nederland, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ANWB. De belangenbehartigers slaan alarm: ‘als deze trend doorzet, komen bereikbaarheid, verkeersveiligheid en economische groei ernstig in gevaar’.

Kaalslag

‘Stop de kaalslag van het Mobiliteitsfonds’ is dan ook de boodschap aan politiek Den Haag. ‘Terwijl de bevolking en economie blijven groeien, slibt onze infrastructuur dicht door achterstallig onderhoud en uitgestelde investeringen’, menen de drie. Volgens Bouwend Nederland, TLN en ANWB is het Mobiliteitsfonds de afgelopen jaren uitgehold. ‘Budget werd verschoven tussen projecten. Inflatie en stijgende bouwkosten werden niet gecompenseerd. Geld werd naar andere departementen en dossiers verschoven. Deze kaalslag brengt de kwaliteit van onze infrastructuur op lange termijn in gevaar.’

Op peil

De belangenbehartigers vinden het noodzakelijk dat het Mobiliteitsfonds op peil blijft, inclusief een correctie voor inflatie en kostenstijgingen. ‘Het fonds moet daarnaast worden aangevuld tot een realistisch niveau waarop uitgestelde aanlegprojecten – zoals die in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) – daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd.’

Plannen op de plank

Marga de Jager, bestuursvoorzitter ANWB is stellig: ‘De vraag naar mobiliteit groeit onverminderd door, maar het Mobiliteitsfonds biedt onvoldoende budget. De wegen moeten goed onderhouden kunnen worden, maar we moeten ook geld hebben voor uitvoeren van de plannen die op dit moment op de plank liggen, zoals de projecten op de A58 Breda – Tilburg en de A1/A28 bij Knooppunt Hoevelaken.’

Pauze-stand

Vorig jaar pauzeerde toenmalig minister Harbers 14 wegprojecten en 3 vaarwegprojecten. Het gevolg was dat een bedrag van 4 miljard euro verschoof van aanleg naar onderhoud. Ook werd besloten tot en met 2036 een bedrag van 2 miljard euro uit het Mobiliteitsfonds te halen en te gebruiken als bijdrage aan een ‘Rijksbrede dekkingsopgave’. Verder waren er extra tegenvallers van ongeveer 1,8 miljard euro door stijgende prijzen.

En ook dit jaar zijn er al 5 extra projecten on hold gezet vanwege het gebrek aan stikstofruimte en bouwcapaciteit. Ook onttrok het kabinet 168 miljoen euro per jaar aan het Mobiliteitsfonds voor totaal andere dossiers. Daarnaast werd voor 2,1 miljard euro geen compensatie voor inflatie toegepast, waarmee een verborgen budgetkorting een feit is.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors