Autoverkoop in Europa op dieptepunt

8 februari 2021

De autoverkoop in Europa bereikte afgelopen maand een dieptepunt. Met slechts 726.525 auto’s bereikte de verkoop het laagste aantal sinds 1990, zo meldt Automobilwoche.

De oorzaak is niet alleen de coronacrisis, al speelde die wel een hoofdrol. Maar in sommige landen werd het kopen van een nieuwe auto ook nog minder aantrekkelijk. In Nederland steeg bijvoorbeeld de fiscale bijtelling op elektrische auto’s per 1 januari waardoor de verkopen in december piekten. In Duitsland stopte op 1 januari de tijdelijk btw-verlaging naar 16 procent, waardoor ook daar een zelfde effect zichtbaar was in de autoverkopen. In totaal daalde autoverkoop in Europa in vergelijking met december 2020 met 25,6 procent. De grootste daling was te zien in Spanje (51,5 procent lager) en Denemarken (45 procent minder). 

Elektrisch wel populairder

Terwijl de autoverkopen daalden zat er nog wel groei in de verkoop van elektrische auto’s en plug-in hybrides. In de vijf grootste markten van Europa – Duitsland, Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië en Spanje – steeg de verkoop van volledig elektrische auto’s met 23 procent. De verkoop van plug-in hybrides groeide zelfs met 100 procent.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u