Bijna 300.000 occasions geïmporteerd

19 januari 2022

Vorig jaar zijn er veel meer occasions vanuit het buitenland geïmporteerd in Nederland dan in 2020. In totaal kregen 294.119 buitenlandse auto’s in 2021 een Nederlands kenteken, ruim procent meer dan het jaar ervoor toen er 216.688 auto’s werden geïmporteerd. Dit blijkt uit cijfers van de BOVAG en RDC. 

De import was niet alleen veel hoger dan in het eerste coronajaar 2020, maar ook hoger dan het ‘normale’ jaar 2019 en het recordjaar 2018, toen er 227.200 auto’s uit het buitenland werden gehaald. In 2013 bedroeg de import van occasions slechts 99.000 auto’s.

Volgens de BOVAG komt de forse stijging door de lange levertijden voor nieuwe auto’s vanwege de chiptekorten. Om klanten toch van auto’s te kunnen voorzien haalt de vakhandel er veel uit het buitenland. Daar komt bij dat er meer vraag naar auto’s vanwege de behoefte aan ‘eigen’ vervoer door corona. 

Minder diesels

De import van elektrisch auto’s verdubbelde vorig jaar ten opzichte van 2020, maar is met 9.652 auto’s nog altijd bescheiden. Dieselauto’s zijn veel minder geliefd dan voorheen, want hun aandeel in de import daalde tot onder de tien procent. Plug-in hybride en hybride auto’s zagen hun aandeel juist stijgen naar 12,5 procent. Bijna 220.000 van de geïmporteerde auto’s was dus een benzineauto. 

Volkswagen (47.751 stuks) is het meest populaire merk bij de geïmporteerde occasions en de Golf (12.052), de Polo (9.994) en de Tiguan (5.707) bezetten ook de eerste drie plaatsen bij de populairste modellen. Bij de merken bezet Audi (20.800) de tweede plaats, op de voet gevolgd door Mercedes-Benz (20.749), BMW (20.059) en Ford (18.573). De top vijf van modellen wordt achter de drie VW’s volgepakt door de Nissan Qashqai (5.330) en de Renault Captur (5.195).

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u