Bosch werkt aan waterstofverbrandingsmotor

waterstof

Bosch werkt aan een gemodificeerde verbrandingsmotor die op waterstof kan rijden. Daarmee is het een bijna CO2-neutraal alternatief voor een elektrische auto en een brandstofcel, indien de waterstof tenminste met groene stroom wordt opgewekt. De waterstofmotor zou bijvoorbeeld kunnen worden gebruikt in het vrachtvervoer. 

Het blijkt een hele uitdaging om een motor op waterstof te laten rijden. Omdat waterstof gasvormig wordt geïnjecteerd, moeten er oplossingen worden gevonden voor de smering van de bewegende delen van de injector. Ook de motorelektronica is gecompliceerder dan bij een benzinemotor. 

Nadeel van de waterstofmotor is wel dat er stikstof vrijkomt bij de verbranding. Daarom ontwikkelt Bosch een speciale nabehandeling van de uitlaatgassen, zodat deze vrijwel zonder vervuilende stoffen in de atmosfeer komen. Een groot voordeel van de waterstofmotor ten opzichte van de brandstofcel is dat deze beter bestand is tegen verontreinigingen in de waterstof. 

BMW had 20 jaar geleden al een werkende 7-serie met waterstofverbrandingsmotor, maar besloot het project niet door te zetten. Inmiddels werkt ook Toyota aan zo’n motor. Het gaat om een 1,6 liter driecilinder turbomotor voor de autosport. In de vrachtauto-industrie ontwikkelt MAN een waterstofverbrandingsmotor. 

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors