CO2-uitstoot elektrische auto’s neemt toe

De elektrische auto wordt doorgaans als dé oplossing gezien in de strijd tegen de CO2-uitstoot, maar de komende jaren neemt de CO2-uitstoot van elektrische auto alleen maar toe, volgens het Karlsruhe Institute of Technology in Duitsland. Deze zou zelfs hoger gaan uitkomen dan bij auto’s met een verbrandingsmotor.

Het heeft alles te maken met de wijze waarop de stroom voor die elektrische auto’s wordt opgewekt. In de Duitse situatie, waarvan het onderzoek in dit geval uitgaat, neemt de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij het opwekkend van elektriciteit alleen maar toe. Weliswaar heeft Duitsland veel windmolens en zonnepanelen, maar voor de rest van de stroom is de CO2-voetafdruk steeds groter aan het worden. Dat komt omdat Duitsland na de kernramp in Fukushima besloot om te stoppen met kerncentrales. Daarnaast zorgt de oorlog in de Oekraïne ervoor dat er minder aardgas beschikbaar is, waardoor er meer kolen worden gebruikt voor de energiecentrales. Kolen zorgen bij verbranding voor een veel hogere CO2-uitstoot dan aardgas. 

Zelfs boven 200 g/km

Met de huidige stroommix in Duitsland produceert een elektrische auto 175 gram CO2 per kilometer. Doordat er minder aardgas beschikbaar zal zijn, stijgt dat volgend jaar naar 184 g/km en als de laatste twee kerncentrales in Duitsland in 2024 ook worden afgeschakeld zal de CO2-uitstoot van de gemiddelde elektrische auto in Duitsland zijn toegenomen tot 196 g/km. Als de situatie rond het aardgas in dat jaar niet is verbeterd zou het zelfs boven de 200 g/km kunnen uitkomen. 

In de berekening is Karlsruhe Institute of Technology uitgegaan van een stroomverbruik van de gemiddelde elektrische auto per 100 kilometer van 18,4 kWh. Daar komt nog 5,2 kWh uur aan laad- en transportverliezen bij, zodat de daadwerkelijk opgewekte stroom in de energiecentrale voor 100 kilometer met een gemiddelde elektrische auto 23,6 kWh bedragen. Bij de stroommix is uitgegaan van de Duitse situatie, de Europese mix ziet er gunstiger uit voor de CO2-uitstoot. 

Misschien leuk om te lezen:

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors