Duitse auto-industrie steunt einde verbrandingsmotor

18 juli 2021

De verwachte weerstand van de Duitse auto-industrie tegen het door de EU in 2035 aangekondigde einde van de verbrandingsmotor is grotendeels uitgebleven. Bijna alle Duitse autoconcerns steunen het eind van de verbrandingsmotor, maar ze wijzen er wel op dat er dan ook voldoende laadinfrastructuur en tankinfrastructuur (voor waterstof) moet komen. De Duitse en Franse regering zijn minder enthousiast over de plannen van de Europese Commissie en ook brancheverenigingen hebben kritiek. 

De voorstellen van de Europese Commissie voor het verbod op de verbrandingsmotor in 2035 zouden voor de Duitse auto-industrie eigenlijk niet nodig zijn geweest. Alle producenten uit dat land zijn er voorstander van en de meesten hebben zelf al een datum in het vizier om ermee te stoppen en die ligt doorgaan al ruim voor 2035. Auto Motor & Sport inventariseerde de reacties van de belangrijkste Duitse merken. 

‘Geen technologie voorschrijven’

BMW-topman Oliver Zipse, tevens voorzitter van de ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), vindt wel dat veel Europese landen grotere inspanningen moeten leveren om de ‘Green Deal’ mogelijk te maken: “Het kan alleen een succes worden als alle lidstaten bindende doelstellingen vaststellen voor het uitbouwen van de oplaad- en tankinfrastructuur. Dit is van essentieel belang om de miljoenen elektrische voertuigen op te laden die de Europese autofabrikanten de komende jaren op de markt zullen brengen en om een ongekende vermindering van de CO2-uitstoot in de vervoerssector te bereiken”. Zipse vindt overigens dat de EU zich niet met de techniek moet bemoeien: “In de context van de voorgestelde technologiebeperkingen vanaf 2035 roepen we alle EU-instellingen op om zich te concentreren op innovatie in plaats van een bepaalde technologie voor te schrijven of effectief te verbieden.”

Volkswagen toont zich verheugd over de duidelijke koers van de Europese Commissie. “De overgang van Europa naar CO2-neutraliteit is een enorme kans. In onze strijd tegen de klimaatverandering moet Europa de wereld de weg wijzen. De Europese Commissie heeft haar beloften waargemaakt en de tekenen des tijds herkend. En het heeft de lidstaten in Europa, die nog steeds op de rem trappen, doen inzien dat de EU tegen 2030 doortastend moet optreden. Snellere uitfasering van steenkool, meer hernieuwbare energiebronnen en een Europabreed CO2-prijssysteem!”

Audi had zelf al plannen

Audi benadrukt dat het eerder al zelf een ambitieus plan voor de overgang naar e-mobiliteit aankondigde: “Tegen 2033 zal de productie van verbrandingsmotoren geleidelijk worden stopgezet. De productie van Audi’s laatste volledig nieuw ontwikkelde model met verbrandingsmotor zal over slechts vier jaar van start gaan. En vanaf 2026 zal het premiummerk alleen nog maar nieuwe modellen op de wereldmarkt brengen die uitsluitend door elektriciteit worden aangedreven. Met deze vastberaden en krachtige e-roadmap loopt de transformatie van het bedrijf vooruit op de door de EU geplande regelgeving. De voorstellen van de EU zijn ambitieus. Het is dan ook belangrijk dat de nadruk nu duidelijk komt te liggen op de uitbreiding van de oplaadinfrastructuur en de ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen”.

Daimler is ook blij met de komst van de plannen van de Europese Commissie, maar dringt wel aan op snelle verbetering van de infrastructuur. “Om de opmars van elektromobiliteit te versnellen, hebben we een uitgebreide oplaadinfrastructuur nodig: voldoende oplaadpunten, performante elektriciteitsnetten en schone en betaalbare energie. Tegen 2030 zullen we klaar zijn om alle marktsegmenten te bestrijken met elektrische voertuigen – van de A-Klasse tot en met de S-Klasse.”

Alternatieve brandstoffen

Toch is niet iedereen in de Duitse autobranche blij met de plannen van de Europese Commissie. De Duitse vereniging van de automobielindustrie (ZDK) vindt het de verkeerde weg. “Wie zich eenzijdig op elektrische mobiliteit vastlegt, mist de grote kans om op basis van klimaatneutrale voertuigen met verbrandingsmotoren zeer snel en duurzaam bij te dragen aan het bereiken van de klimaatdoelstellingen. De politiek zou ook alternatieve brandstoffen kunnen promoten naast elektromobiliteit. Alleen met een mix van technologieën kan betaalbare, individuele mobiliteit op lange termijn worden gegarandeerd”, zo meent de ZDK-voorzitter Jürgen Karpinski.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u