Duitsland wil dat autofabrikanten oudere diesels aanpassen

2 oktober 2018

De Duitse regering wil dat autofabrikanten aanpassingen aan oudere auto’s met dieselmotor doorvoeren om ze schoner te maken. Daarnaast zouden autofabrikanten al hebben toegezegd dat ze omruilacties gaan uitvoeren.

Bezitters van oudere dieselpersonenauto’s die in regio’s wonen waar de lucht niet schoon genoeg is, zouden nieuwe voorstellen moeten krijgen voor de aanschaf van schonere auto’s en voor technische verbeteringen aan bestaande dieselauto’s. D kosten moeten gedragen worden door de autofabrikanten. Dat valt af te leiden uit het overleg dat de regeringspartijen in Duitsland de afgelopen weken hierover hebben gehad.

Volgens documenten die het Duitse persbureau DPA in bezit heeft, gaat hem om 14 regio’s waar de grenswaarden voor stikstofdioxide (NO2) worden overschreden: München, Stuttgart, Keuln, Reutlingen, Düren, Hamburg, Limburg an der Lahn, Düsseldorf, Kiel, Heilbronn, Backnang, Darmstadt, Bochum und Ludwigsburg. Bovendien zijn er ook steden waar al snel een dieselverbod is gepland zoals Frankfurt.

Niet alleen de bezitters van de oudere dieselpersonenauto’s in deze steden, maar ook in de dorpen en stadje eromheen zouden in aanmerking komen voor omruilacties of technische verbeteringen aan hun auto. Daarnaast zouden mensen die bij een bedrijf in een van deze gebieden werken en daar regelmatig met een oudere diesel naartoe rijden in aanmerking komen.

Stimuleringsregelingen

Om versneld van de oude, vuilere dieselpersonenauto’s af te komen komen er stimuleringsregelingen. De Duitse autofabrikanten hebben toegezegd met aantrekkelijke voorstellen te komen zodat mensen hun Euro 4- of Euro 5-diesel verruilen voor een nieuwe, schonere auto. Met name het hoge waardeverlies dat de oudere diesels de laatste twee jaar teistert zou daarmee gecompenseerd moeten worden. De Duitse regering verwacht van buitenlandse merken soortgelijke initiatieven.

Diesels die aan de Euro 5-norm voldoen zouden technische aanpassingen moeten krijgen waardoor ze veel schoner worden en de kosten hiervan zijn voor rekening van het betreffende automerk. Volkswagen heeft al laten weten de uitkomsten van het coalitieoverleg te gaan bestuderen om daarna plannen bekend te maken. BMW en Daimler wachten nog op de officiële plannen.

Na de gezamenlijk ‘Dieseltop’ van de Duitse regering en de auto-industrie in 2017 kwamen de Duitse fabrikanten met inruilpremies tot wel 10.000 euro. Daarvan maakten meer dan 200.000 mensen gebruik, maar de regering vindt het resultaat nog te mager. De luchtkwaliteit in sommige Duitse steden voldoet nog altijd niet aan de Europese regels die in 2010 zijn ingevoerd. In de stad Hamburg zijn daarom al twee stukken weg afgesloten voor alle diesels en in 2019 zijn rijverboden voor diesels gepland in Stuttgart en Frankfurt.

De Duitse regering werkt aan een nieuw landelijk (blauw) vignet voor auto’s die schoon genoeg zijn om wel in de verboden gebieden te mogen.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u