‘Elektrisch offensief’ van het VW-concern

8 september 2020

Het ‘elektrische offensief’ van de merken uit het Volkswagen-concern, krijgt steeds meer vorm. Na een schoorvoetend begin met de omgebouwde mini-modellen (Volkswagen Up, Seat Mii E en Skoda Citigo), e-Golf en de Audi e-tron, verschijnen er nu specifiek als EV ontwikkelde modellen. De Volkswagen iD3 beet eerder dit jaar de spits af, nu volgt de iD4, terwijl de Skoda Enyaq iV voor begin 2021 in de planning staat. Van Audi verwachten we volgend jaar de Q4 e-tron.

Dat elektrische offensief is mogelijk dankzij het MEB-platform, afkorting van Modularer E-antriebs Baukasten (vrij vertaald Modulaire Elektrische Bouwdoos), op basis waarvan elk merk binnen de VW Group elektrische auto’s kan ontwikkelen. Je kunt met deze bouwdoos meerdere modellen ontwikkelen, omdat wielbasis en spoorbreedte kunnen variëren net als bij het MQB-platform, waar sinds 2012 al circa 50 modellen binnen het concern op zijn gebouwd.

Volkswagen iD4

Het betekent dat er onderhuids grote technische overeenkomsten zijn tussen de modellen, maar dat het uiterlijk en het interieur – het zichtbare deel van de auto – totaal verschillend zijn. De Volkswagen iD4, waar onlangs de eerste testritten door journalisten mee zijn gemaakt (zie hier het verslag op AD.nl), is bijvoorbeeld 31 centimeter langer dan de inmiddels in ons land leverbare iD3, een auto van het formaat van de Golf.

De iD4 komt als de plannen van de Nederlandse importeur doorgaan, nog dit jaar naar ons land. Er is keuze uit accupakketten van 77 of 52 kiloWattuur en elektromotoren van 150, 170, 175 of 204 pk die de achterwielen aandrijven. Later komt er dan nog een versie met twee elektromotoren, zodat een vierwielaangedreven versie ontstaat. De actieradius zou met het kleine accupakket in de bodem zo’n 360 kilometer bedragen en met het grotere pakket 520 kilometer.

De prijzen starten iets onder de 40.000 euro.

Volkswagen iD4

Skoda Enyaq

De Skoda Enyaq iV, net als de VW iD4 een kruising tussen een SUV en een stationwagen, is met een lengte van 4,65 nog net iets langer, de wielbasis bedraagt 2,77 meter. Maar verder zijn er vooral veel overeenkomsten met zijn collega van VW. De Enyaq komt er in vijf versies, waarvan de goedkoopste – de Enyaq 50 iV een 55 kilowattuur accupakket heeft en een 138 pk motor. De opgegeven actieradius bedraagt dan 340 kilometer. De Enyaq 60 iV heeft een 62 kilowattuur accu, een 180 pk motor en een actieradius van 390 kilometer.

De drie overige versies van de Enyaq hebben een 82 kilowattuur accu en respectievelijk 204, 265 of 306 pk, waarbij de sterkste twee vierwielaandrijving hebben en dus twee motoren. Deze hebben een actieradius van 460 kilometer, de achterwielaangedreven versie met 82 kilowattuur accu zou 510 kilometer moeten halen. Meer details over de nieuwe Skoda Enyaq leest u hier.

De prijzen van de Skoda Enyaq iV zullen iets onder het niveau van de VW iD4 liggen, wat betekent dat de prijzen onder de 40.000 euro beginnen. Voor de Enyaq 60 iV geeft Skoda een prijs van 39.990 euro.

https://www.ad.nl/auto/stiekem-op-pad-met-volkswagens-eerste-elektrische-suv-de-id-4~a83a0ba5/

Skoda ENYAQ iV: de eerste elektrische SUV van Skoda

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u