Fiets met zijwieltjes?

28 maart 2022

De cijfers van de verkeersongevallen laten de laatste jaren een opwaartse trend zien. Niet zozeer als het om auto-ongelukken gaat (ondanks het feit dat er daar in tien jaar tijd zo’n één miljoen van zijn bijgekomen), maar vooral om fietsongelukken. Waarbij opvalt dat zes op de tien fietsongelukken eenzijdig zijn, dus zonder dat er andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn. En deze cijfers zijn vermoedelijk nog vertekend, omdat de meeste van dit soort ongevallen niet worden gemeld.

Moeten we dan meteen maatregelen nemen? Ja en nee. Uiteraard kunnen we fietspaden veiliger maken, maar we moeten oppassen voor een averechts effect. Neem de rubberen tegels die je tegenwoordig onder elk speeltoestel vindt. Goed bedoeld, maar het risico bestaat dat kinderen zich té veilig gaan voelen – er kan toch niks gebeuren – en dus roekelozer worden. Het gevolg laat zich raden.

Ik kom hierop omdat de Europese Unie besloten heeft verplichte snelheidsbegrenzers voor auto’s in te voeren. De regeling zou dit jaar al gaan gelden voor alle nieuwe auto’s en over twee jaar voor álle auto’s. Je krijgt dan een waarschuwingssignaal als je sneller rijdt dan de borden langs of boven de weg aangeven. En wie weet is dit systeem wel de opmaat naar het moment dat de auto dan zélf de snelheid aanpast, zonder dat je daar als bestuurder aan te pas komt. De vraag is dus: laten we door zo’n verplichte snelheidsbegrenzer het laatste restje autoplezier verdwijnen? Het is bovendien maar de vraag of het systeem überhaupt gaat werken. In de coronaperiode zagen we een sterke daling van het autoverkeer, terwijl het aantal ongelukken alleen maar toenam – zij het bij fietsers! Vooral ouderen blijken vaak te vallen bij het op- en afstappen.

Wat gaat de EU de volgende keer bedenken? Verplichte fietsen met zijwieltjes voor 65-plussers?

Wouter Kolff
Voorzitter

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u