Gemiddelde leeftijd Nederlandse auto weer gestegen

De gemiddelde leeftijd van de Nederlandse personenauto is wederom gestegen. In 2022 bedroeg die 11,7 jaar. Een jaar eerder was dat nog 11,4 jaar en een 2019 was de gemiddelde leeftijd nog 11 jaar. Dat blijkt uit cijfers van European Automobile Manufacturers Association (ACEA).

De gemiddelde leeftijd van een Nederlandse personenauto nadat daarmee steeds meer het Europese gemiddelde dat op 12,3 jaar staat. Die hoge gemiddelde leeftijd kom voornamelijk door Oost-Europese en Zuid-Europese landen. Zo waren auto’s in 2022 in landen als Tsjechië (15,9 jaar), Estland (16,6 jaar), Griekenland (17,3 jaar), Hongarije (14,6 jaar), Letland en Roemenië (14,7 jaar), Polen (14,9 jaar) en Slowakije (14,7 jaar) allemaal aanzienlijk ouder dan het EU-gemiddelde. In Italië zijn auto’s met een gemiddelde leeftijd van 12,5 jaar gemiddeld nipt ouder dan in Nederland. In Spanje (13,9 jaar) en Portugal (13,6 jaar) zijn auto’s gemiddeld ook ouder.

Ouder en minder schoon

De West-Europese landen halen het gemiddelde naar beneden, want in België en Duitsland zijn personenauto’s gemiddeld 9,8 en 10 jaar oud. In Frankrijk is een auto gemiddeld 10,8 jaar oud en in het Verenigd Koninkrijk 10,3 jaar. Luxemburg heeft de jongste auto’s van Europa, want daar is de leeftijd gemiddeld 7,9 jaar. In Oostenrijk zijn auto’s net als in Denemarken gemiddeld 8,9 jaar oud. 

Als je naar de cijfers kijkt lijkt er een relatie te zijn tussen het gemiddelde inkomen in een land en de autokosten. De gemiddelde leeftijd stijgt naarmate een auto duurder is of het inkomen lager. In ons land zijn de inkomens vrij hoog, maar zijn auto’s door de op de CO2-uitstoot gebaseerde aankoopbelasting (BPM) ook veel duurder dan in andere Europese landen. Dat heeft uiteindelijk ook als effect dat ons wagenpark minder schoon is, want we hebben meer auto’s die aan minder strenge emissie-eisen hoeven te voldoen. 

Nederland heeft overigens niet alleen relatief oude auto’s, maar ook minder auto’s dan gemiddeld per 1.000 inwoners. Het Europese gemiddelde bedraagt 574 auto’s per 1.000 inwoners, in ons land is dat 525 per 1.000. De autodichtheid is het hoogste in Polen, want daar hebben ze 703 auto’s per 1.000 inwoners. 

Misschien leuk om te lezen:

Zaterdag 22 juni: KNAC Poetsclinic

De KNAC poetsclinic is terug van weggeweest. Op zaterdag 22 juni leert autodetailer Marcel de Vries van MTEC Autodetailing in Eemnes u hoe u lak laat glanzen en herstelt.

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors