Bezoekers

039639
Bezoekers vandaag : 220
Gisteren : 504

‘Hoe is de batterij?’ De groeiende markt van elektrische occasions geeft de aankoop van een tweedehands een nieuwe dimensie

Veel ex-elektrische leaseauto’s stromen dit jaar de occasionmarkt in, waarmee ook een relatief dure EV opeens bereikbaar wordt voor een grotere groep. De grote vraag is langs welke meetlat het koperspubliek de gebruikte EV legt.

De eerste hausse in de verkoop van elektrische auto’s was in 2019. Vooral leasemaatschappijen zetten in dat jaar massaal EV’s op naam, met de Tesla Model S als onmiskenbare koploper. Nu die leasecontracten van zestig maanden aflopen, wordt de occasionmarkt overspoeld met elektrische occasions. Uit cijfers van AutoScout24 blijkt dat het aanbod van tweedehands elektrische auto’s is in één jaar tijd met zestig procent steeg. Wie voor een elektrische occasion in de markt is, stapt als het goed is met een compleet andere checklist de (online) showroom binnen.

Onderhoudsboekje

Om te beginnen wordt er anders gekeken naar het bekende onderhoudsboekje. Van het vervangen van een nieuwe distributieriem bij 130.000 kilometer is geen sprake. Een kijkje onder de ‘motorkap’ heeft ook weinig toegevoegde waarde, al is het maar omdat daar tegenwoordig de ‘frunk’ zit. Een elektromotor is niet onderhoudsgevoelig, alleen banden, ophanging en remmen gelden als voorname slijtageonderdelen.

Batterijdegradatie

Het accupakket is daarentegen wél een punt van aandacht. Gemiddeld verliest de batterij die in een elektrische auto ligt twee procent capaciteit per jaar. Batterijdegradatie heet dat. Alle fabrikanten moeten echter verplicht minimaal acht jaar of 160.000 kilometer garantie bieden op een accu. Een accu wordt over het algemeen vervangen als de batterij zeventig procent of minder presteert dan bij aankoop.

Prijsschommelingen

Op het moment dat de SEPP-subsidieregeling verdwijnt per 2025 wordt een elektrische occasion in één klap 2.000 euro duurder. Anderzijds is er ook een neerwaartse trend gaande. Tesla heeft er een handje van om op de haverklap de prijzen flink te verlagen. Eind 2022 deed het Amerikaanse merk dat voor de eerste keer en in april van dit jaar weer. Die ups-and-downs zorgen ervoor dat occasionkopers de kat uit de boom kunnen gaan kijken. Want met dalende nieuwprijzen zakken de occasionprijzen mee.

De Chinezen komen… en gaan

De afgelopen jaren is er een enorme invasie aan Chinese automerken gaande op de Europese markten. De Chinezen, zoals BYD, NIO, XPENG en Lynk & Co, bouwen vaak EV’s en die zijn van prima kwaliteit, vaak voorzien van een zeer bruikbare actieradius en ook nog eens betaalbaar. Echter verlaten de eerste Chinese merken Europa ook al weer, omdat het gewoon te druk is. Great Wall Motor sluit de deuren aan het einde van de zomer. Met de mogelijke komst van importheffingen op Chinese auto’s, kunnen er meer merken volgen. Het zal de occasions van die merken haast onverkoopbaar maken.

Misschien leuk om te lezen:

Video: Cadillac ‘Sixteen’

In 1930, met de beurskrach nog kersvers in het geheugen, lanceert Cadillac haar ‘Sixteen’. De zestiencilinder had maar één doel:…

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors