Homologatie Tesla Cybertruck in Europa hoogst onzeker

Als we Tesla-topman Elon Musk mogen geloven, dan is de Cybertruck niet aan te slepen. Ook vanuit Europa is de interesse groot, zo claimt Musk. Maar het is hoogst onzeker of de Cybertruck in Europa tot het verkeer wordt toegelaten. Dat heeft alles te maken met de eisen die gesteld worden aan een auto tijdens een crashtest, zo meldt Automobilwoche.

Het Duitse vakblad sprak met Thomas Quernheim, verantwoordelijk voor Engineering en Homologatie bij TÜV Rheinland, en hij vertelde dat er een fundamenteel verschil in veiligheidsfilosofie is tussen Europa en de VS. “In de VS wordt alleen naar de veiligheid van de inzittenden gekeken bij de beoordeling van de crashbestendigheid. In Europa wordt daarentegen ook rekening gehouden met andere weggebruikers”, legt de TÜV-expert uit. “In Europa wordt er bijvoorbeeld op gelet dat het hoofd en de benen van voetgangers bij een botsing zo goed mogelijk worden beschermd. Dat bestaat niet in de VS.”

Ultraharde roestvrijstalen skelet

De Europese regelgeving voor de bescherming van andere weggebruikers kan dan ook een onoverkomelijke hindernis worden voor de Cybertruck. Vooral het ‘ultraharde roestvrijstalen buitenste skelet’ waar Tesla mee adverteert, zal waarschijnlijk een probleem vormen. “Om te kunnen voldoen aan de Europese eisen is het bijna onvermijdelijk om crashboxen of -zones in de carrosserie te hebben. Deze vervormen bij een botsing en absorberen zo energie,” vertelt Andreas Schäffler, verantwoordelijk voor wereldwijde homologatie bij TÜV Süd.

De leeg al drie ton wegende Cybertruck is met zijn ultrastijve skelet specifiek ontworpen om niet te vervormen. “Als je een aanrijding hebt met een andere auto, zul je winnen”, zo prijst Musk de Cybertruck aan.

In Europa zouden de regels over voetgangersveiligheid en de hoeken van de carrosserie de typegoedkeuring van de Cybertruck kunnen verhinderen. In die regels staat bijvoorbeeld dat de hoeken van de carrosserie niet te scherp mogen zijn. Met het huidige design en de keuze voor 1,4 millimeter dikke roestvrijstalen plaatwerk, lijkt dit moeilijk aan te passen. 

Uitzonderingsregels

Het is wel mogelijk dat de Cybertruck kan profiteren van uitzonderingsregels. In de Verenigde Staten is dat ook ook het geval, want daar wordt het model als lichte vrachtwagen aangemerkt en daarvoor gelden lagere crashnormen. De mogelijkheid bestaat dat de Cybertruck ook in Europa, bizar genoeg juist vanwege zijn hoge gewicht en de hoogte van de auto, wordt vrijgesteld van zijwaartse crashtesten. 

Afgezien van de botsveiligheid is de Cybertruck overigens zo zwaar dat je er met een B-rijbewijs voor personenauto’s niet mee mag rijden. Boven een maximumgewicht van 3,5 ton (leeg weegt de Cybertruck al zo’n 3.000 kilogram, met het laadvermogen erbij opgeteld komt dat ruim boven de 3.500 kilogram) heb je minstens een C1-rijbewijs nodig. Om daar dan weer een aanhanger mee te trekken heb je een C1E-rijbewijs nodig. Alleen al daarom zal de Tesla Cybertruck, mocht hij in Europa toch worden toegelaten, bij ons een zeldzaamheid blijven. 

Misschien leuk om te lezen:

Zaterdag 22 juni: KNAC Poetsclinic

De KNAC poetsclinic is terug van weggeweest. Op zaterdag 22 juni leert autodetailer Marcel de Vries van MTEC Autodetailing in Eemnes u hoe u lak laat glanzen en herstelt.

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors