Minder personenauto’s gestolen, maar meer bedrijfsauto’s

1 februari 2021

In 2020 is het aantal diefstallen van personenauto’s gedaald met 9,5 procent tot 6.434. Auto’s van drie jaar oud worden het vaakst gestolen en het minst teruggevonden, namelijk slechts in 30 procent van de gevallen. Tegenover de daling van het aantal gestolen personenauto’s, staat een stijging van 19 procent van het aantal lichte bedrijfsauto’s. Dat blijkt uit cijfers van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).

Toyota blijkt een populair merk bij de autodieven. Zo werden er 154 Toyota’s CH-R van drie jaar oud gestolen. Maar ook 75 exemplaren van de drie jaar oude RAV-4. Daarnaast was de drie jaar oude Fiat 500 populair bij het dievengilet (54 stuks) en de Mazda CX-5 van dezelfde leeftijd (45 stuks). Het meest gestolen merk is nog altijd Volkswagen, wat gezien het landelijk marktaandeel van het merk in het totale wagenpark (11,2 procent) niet zo verwonderlijk is. Naast Volkswagen en Toyota worden ook Renaults, Audi’s en BMW’s vaak gestolen. Wat verder opvalt is dat de diefstal van hybride auto’s stijgt met 69 procent naar 599 stuks. 

Onderdelenhandel

De meest jonge gestolen auto’s (tot drie jaar oud) krijgen een andere identiteit en gaan naar Europese landen of Afrika. Jonge Toyota’s blijken vooral in trek in Afrikaanse landen als Ivoorkust, Ghana en Nigeria. Gestolen Land Rovers en Mazda’s komen vaak terecht in Oost-Europese landen.

Oudere auto’s (vier jaar en ouder) worden vooral gestolen voor de onderdelen. Door daar gerichter naar te zoeken zijn sinds 2018 door het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) en de politie meer dan 3500 gestolen voertuigen in onderdelen teruggevonden bij diverse malafide bedrijven. Van diefstal afkomstige onderdelen worden gebruikt voor schadeherstel, maar ook voor gewone technische reparaties. Naar verwachting zal het Digitaal Opkopers Register, waarin handelaren in gebruikte goederen hun inkoop moeten registreren sinds 1-1-2021, de komende jaren een positieve bijdrage gaan leveren aan het terugdringen van de handel in gestolen onderdelen.

Sleutelloze toegang

Het LIV constateert dat de sleutelloge toegang bij veel jonge voertuigen een zwakke plek vormt, omdat ze makkelijk te openen zijn zonder actieve sleutelbediening. Het signaal van zulke systemen kunnen criminelen eenvoudig opvangen, versterken en verlengen, en zo op afstand het voertuig openen en zelfs starten. De beheerder en certificeringsinstantie van voertuigalarmsystemen, het CCV en KIWA, hebben daarom per 1-1-2021 de toelatingseisen van nieuwe alarmsystemen voor voertuigen met sleutelloze toegang aangescherpt. Voor oudere systemen zijn er in de accessoirehandel mogelijkheden om de beveiliging te verbeteren. Een metalen blikje om je sleutel in te bewaren kan ook helpen.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u