De Europese Commissie wil de regelgeving rondom verkeersveiligheid en voertuigregistratie in de Europese Unie herzien. Binnen de plannen valt ook het voornemen om de APK voor auto’s ouder dan tien jaar jaarlijks verplicht te stellen. Via de Stichting Overlegorgaan APK (SO-APK) probeert de KNAC dit voorstel van tafel te krijgen.
Als het aan de EU ligt wordt het wegverkeer in de nabije toekomst een stuk schoner én veiliger. Het voorstel voor verscherpte wet- en regelgeving voorziet onder meer in strengere regels rondom de algemene periodieke keuring. Het idee is dat auto’s ouder dan tien jaar elk jaar hun APK krijgen. Dat betekent ook dat old- en youngtimers verplicht jaarlijks hun check-up krijgen. De KNAC verzet zich – onder meer via Stichting Overlegorgaan APK (SO-APK) – tegen die plannen. Deze stichting adviseert de minister van Infrastructuur en Waterstaat over zaken rondom de APK.
Onvoldoende gronden
Volgens de KNAC schiet een jaarlijkse verplichte APK zijn doel voorbij omdat oldtimers immers vaak goed zijn onderhouden. Bovendien worden er maar relatief weinig kilometers mee gemaakt. Uit cijfers blijkt bovendien dat oldtimers maar weinig ongelukken veroorzaken en dat ze vaak buiten de spits gereden worden. Last but not least: jonge, onervaren bestuurders – relatief vaak betrokken bij zware ongelukken – zijn zelden in het bezit van een klassieker.
Vrijwillige klassieker inspectie
Ook elders in Europa klinkt verzet. De Duitse oldtimervereniging Deuvet pleit er bijvoorbeeld voor dat oldtimers maar eens in de vijf jaar gekeurd hoeven worden. De KNAC gelooft daarbij in een vrijwillige klassieker inspectie (VKI) en heeft daarom met onder meer de BOVAG en FEHAC de Stichting Vrijwillige Klassieker Inspectie opgericht.