Volgens onderzoeksbureau Trend-RX zijn bestuurders van plug-in hybrides goed voor 12 procent meer schadegevallen per gereden kilometer dan bestuurders van een brandstofauto. Het hogere gewicht in combinatie met flink wat pk’s maken PHEV’s gevaarlijker, zo denkt Trend-RX.
Opvallend nieuws recent in de Nationale Autoshow van BNR. In de uitzending zat Arno Onink van onderzoeksbureau Trend-RX en volgens hem zijn plug-in hybrides veel vaker betrokken bij schadegevallen dan auto’s met voorzien van alleen brandstofmotor. Op basis van een analyse van autoschade-data concludeert Onink dat bestuurders van een plug-in hybdrides (teruggerekend naar het aantal schades per kilometer) 12 procent meer brokken maken dan bestuurders van een reguliere benzine- of dieselauto.
‘Moeilijke auto’
Volgens Onink zijn plug-in hybrides dan ook ‘moeilijke auto’s’, omdat ze vaak zwaar en krachtig zijn, zijn ze wel snel van hun plek, maar vanwege hun hogere gewicht vervolgens moeilijker te beteugelen. In dat opzicht lijken PHEV’s veel op volledig elektrisch aangedreven modellen. Bestuurders van EV’s zijn betrokken bij 10 procent meer schadegevallen dan bestuurders van benzineauto’s.
Onink denkt dat de verzekering voor plug-in hybrides in de toekomst flink duurder gaat worden, tot wel 50 procent aan toe. Nederland telt inmiddels 410.000 plug-in hybrides.