Op Prinsjesdag kondigt het kabinet traditiegetrouw de nieuwe belastingplannen aan. Ook voor autobezitters verandert er komend jaar het nodige. De grootste verandering: oldtimers verliezen hun belastingvrijstelling.
Oldtimers niet langer vrijgesteld
Tot nu toe hoefden eigenaren van auto’s ouder dan 40 jaar geen wegenbelasting te betalen. Vanaf 2026 verandert dat. Voor deze klassiekers geldt voortaan hetzelfde tarief als voor andere auto’s. Belangrijk detail: voertuigen die op dit moment al vrijgesteld zijn, behouden wél hun vrijstelling. Alleen nieuw toegevoegde oldtimers vallen onder de maatregel.
Elektrische rijders profiteren
Wie elektrisch rijdt, heeft meer geluk. De korting op de motorrijtuigenbelasting voor EV’s wordt uitgebreid: van 25 naar 30 procent. Daarmee wil het kabinet de overstap naar elektrisch rijden extra stimuleren.
Nog een jaar accijnskorting
Tanken wordt voorlopig niet duurder. De accijnskorting op benzine, diesel en lpg – in 2022 ingevoerd om de torenhoge brandstofprijzen te drukken – blijft nog een jaar bestaan. De maatregel zou eigenlijk per 1 januari 2026 vervallen, maar is nu verlengd tot 1 januari 2027.
Het verlengen kost de schatkist zo’n 1,7 miljard euro. Dat geld moet grotendeels komen uit drie bronnen: de CO₂-heffing op goederen van buiten de EU, een lagere teruggaaf van de energiebelasting en het schrappen van enkele fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers die tijdelijk in Nederland verblijven.
Wat betekent dit aan de pomp?
Per 2026 hoeven automobilisten dus niet te vrezen voor een plotselinge prijsstijging aan de pomp als gevolg van de accijnzen. Wel blijven de prijzen afhankelijk van de olieprijs en de situatie op de wereldmarkt.